1. juli ble arbeidsmiljøloven en kvart milliard kroner dyrere å etterleve

Nye endringer i arbeidsmiljøloven fra 1. juli kan koste næringslivet nær en kvart milliard kroner i økte kostnader, viser anslag fra Regnskap Norge. - Vi har vanskelig for å forstå hvorfor det gjøres så dyrt og tungvint, sier adm.dir. Rune Aale-Hansen.

Langt flere opplysninger om arbeidsforhold skal nå inn i arbeidsavtalen. Det er ikke lenger lov å kun oppdatere personalhåndboka.

Hensikten med lovendringen er å ta mer informasjon inn i arbeidsavtalen slik at den blir mer oversiktlig, trygg og forutsigbar.

– Arbeidsmiljøregelverket er allerede ganske komplisert. I vår egen utredning om administrative sanksjoner, har vi avdekket at Arbeidstilsynet er blant de tilsynsmyndigheter som ilegger flest overtredelsesgebyrer i forbindelse med brudd på regelverk. Omfanget skyldes ikke bare bevisst handlinger, men et komplisert regelverk som er krevende å etterleve. Og nå blir det verre, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge, og fortsetter:

– Frem til nå har arbeidsgiver i mange sammenhenger kunnet henvise til en personalhåndbok for utdypende informasjon blant annet om pensjon, forsikringsvilkår og avvikende arbeidstid (sommertid og vintertid). Dette er ikke lenger tillatt. Alt skal nå innarbeides i arbeidsavtalen, eventuelt i en tariffavtale. Og ved hver endring skal arbeidsavtalen oppdateres, forteller Regnskap Norge-direktøren:

–Et organisert arbeidsliv er bra, men realiteten er likevel at omtrent halvparten av norske arbeidstakere ikke er fagorganisert og i prinsippet ikke omfattet av en tariffavtale. Det kan derfor fremstå diskriminerende at en forenklet håndtering av regelverket kun tillates i tilknytning til tariffavtaler og ikke personalhåndbøker som gjelder for absolutt alle arbeidstakere. Minimum bør vi gjøre som i Danmark, å fortsatt akseptere henvisning til personalhåndbøker.

Mer komplisert og dyrere ved lovbrudd

– Vi har fått et mer komplisert regelverk som allerede er krevende å etterleve. I tillegg har Stortinget vedtatt en eksplosiv økning i rammene for overtredelsesgebyr fra maks 15 G (1 860 420 kroner) til 50 G (6 201 400 kroner). Om ikke annet kan vi nok forvente at gebyrene Arbeidstilsynet inndrar i tiden fremover kommer til å stige kraftig. Det er ikke fordi arbeidsgiverne ikke bryr seg, men fordi regelverket er blitt så komplisert at blir stadig vanskeligere å etterleve, avslutter Aale-Hansen.

Fakta:

Det er 2,8 millioner arbeidstakere i Norge. I snitt anslås merarbeid på endring av en arbeidsavtale (hente den frem, skrive inn endringen(e), lagre, sende til medarbeider, sikre bekreftelse på at medarbeider har sett avtalen) å ta minimum 10 minutter til en kostnad på ca. 8,4 kroner per minutt (jfr. SSBs anslag for arbeidskraftkostnader).

Kontakt:

Rune Aale-Hansen, administrerende direktør, mob: 413 17 563

Regnskap Norge er bransjeforeningen for statsautoriserte regnskapsførere

Regnskapsbransjen har 70 % av norsk næringsliv som sine kunder. Regnskap Norges nær 9 000 medlemmer sitter tett på næringslivet, særlig de små og mellomstore bedriftene (SMB). Det gjør at vi kjenner virksomhetenes utfordringer godt og hva som er viktig for dem.

Regnskap Norge jobber for næringslivets interesser og driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Regnskap Norge: Mer forenkling gir færre konkurser14.8.2024 08:10:20 CEST | Pressemelding

– Til tross for at statsministeren og finansministeren lover at nå går økonomien bedre, stiger konkurstallene. – Dagens høye konkurstall må få regjeringen til å gjøre store ord om til handling. Vi har et næringsliv som skriker etter forenklinger. Økte skatter og avgifter – og et unødig byråkrati med skjemavelde – tar knekken på små og mellomstore bedrifter, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

Forenkler med bremsen på – regjeringen mangler 7,6 milliarder kr.13.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Under Arendalsuka i morgen inviterer NHO blant andre næringsministeren til debatt om forenkling for næringslivet. – Regjeringen trår på bremsen og ikke gassen i arbeidet med å spare næringslivet for 11 milliarder kroner innen 2025. Jeg har forventninger til at næringsministeren nå kommer med konkrete utspill i debatten på Arendalsuka onsdag, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Mangler perspektiv om forenklinger - og skatt9.8.2024 15:06:00 CEST | Pressemelding

Regjeringen har i dag lagt frem «Perspektivmeldingen 2024», og er her opptatt av å legge til rette for et produktivt og innovativt næringsliv. – Det er bra, men vi savner oppmerksomhet om forenkling av administrative byrder for næringslivet. Hittil har myndighetene bare oppnådd en effekt på 3,4 milliarder av målet om 11 milliarder kroner innen utgangen av 2025, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

Svindelbekjempelse. Regnskap Norge vil ha tofaktor-autentisering som standardløsning11.7.2024 07:55:00 CEST | Pressemelding

Økokrim registrerer et økende antall anmeldelser av økonomisk kriminalitet. Regnskap Norge tar til orde for obligatorisk tofaktor-autentisering som et ledd i å bekjempe svindel. – Vi vet at mange kriminelle prøver å hacke seg inn på eposter og regnskapssystemer. Det er særlig de som bruker et enkelt passord som lett blir ofre for stadig mer avanserte svindlere, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Lokalt næringsliv vil fortsatt ha lokale regnskapsførere4.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

En fersk analyse Regnskap Norge har gjort viser igjen at landets små og mellomstore i bedrifter i stor grad foretrekker å bruke regnskapsfører med lokal tilknytning. – Med tanke på økt digitalisering og konsolidering i bransjen er det interessant å se om dette fører til sentralisering eller ikke. Som i forrige undersøkelse ser vi at næringslivet vektlegger nærhet: Over 7 av 10 virksomheter velger regnskapsfører som er innenfor en radius av 5 mil. Rollen som næringslivet nærmeste rådgiver blir stadig tydeligere og bidrar nok til at nærhet til og kunnskap om det lokale næringslivet er av betydning, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.