Tigerstadsteateret vinner Gullpollen
Det rullende teateret vinner prisen for Arendalsukas beste bruk av kreativitet. Teateret bruker teaterkarakterer og improvisert skuespill til å skape dialog om viktigheten av kultur.
Tigerstadsteateret, som står bak det rullende teateret på Torvet i Arendal, vinner den aller første Gullpollen, en ny kommunikasjonspris opprettet for å hylle kreativitet under Arendalsuka. Prisen deles ut av en bredt sammensatt jury fra kommunikasjonsbransjen på initiativ fra rådgivningsselskapet Geelmuyden Kiese. Tigerstadsteatret ble etablert i 2016 for at alle barn og unge i Oslo skal få oppleve teater som kan bety noe for dem for resten av livet.
– Tigerstadsteateret har vært flinke til å skape oppmerksomhet rundt saken. De har brukt karakterene fra skuespillet til å skape dialog og interesse. Det er ikke mange i Arendal som ikke har lagt merke til de fargerike karakterene i bybildet, sier juryleder Ole Henrik Stubberud, som også er partner og kreativ leder i Geelmuyden Kiese.
Gratis teater for alle barn
Tigerstadsteateret er et gratis, oppsøkende teater for barn og unge som ble opprettet i 2016. Teateret har utviklet Tigerbussen, et teater på hjul som kjører rundt og har gratis forestillinger for barn som av ulike grunner ikke blir tatt med på teater. Teateret har fokus på bydeler med høy barnefattigdom.
Under Arendalsuka har teateret tatt med Tigerbussen og teaterkarakterene til Arendal. Gjennom uken har teateret hatt daglige forestillinger for de minste, med stykket «Dragen» av Gro Dahle.
Men utenfor forestillingene, har skuespillerne blitt i kostyme og karakter, og gått rundt i byen for å snakke med besøkende. Gjennom improvisert skuespill har skuespillerne gått inn i dialog med besøkende om betydningen av kultur for beredskap og mental helse.
Samtidig har de bygget oppmerksomhet rundt hovedarrangementet «Kultur er beredskap», hvor blant annet kulturminister Lubna Jaffery, Arbeiderpartiet, og forsvarssjef Eirik Kristoffersen skal debattere kulturstøtte.
– Vi er overveldet og beæret over å vinne prisen. Vi skjønte at hvis vi skulle få Tigerstadsteateret på statsbudsjettet, måtte vi være i Arendal. Derfor er det stort å motta en pris for synlighet. Da har vi kommet et steg videre i å sette barns rett til kunst og kultur på agendaen, sier teatersjef Hilde Brinchmann.
Juryen skriver i sin begrunnelse at å ta et «fargerikt kostyme inn i dette kunne fort vært umotivert og desperat grep for oppmerksomhet», men at når man «bygger opp til en debatt om samfunnssikkerhet og beredskap blir det relevant og involverende».
I tillegg til prisvinneren, fikk også Syklistforeningen hederlig omtale for sitt arrangement «Vi inviterer til debatt og gravøl for Sykkelstrategien 2013-2023 som avgikk med døden 31.12.2023».
Egen kommunikasjonspris for Arendalsuka
Gullpollen deles ut for første til en aktør som gjennom overraskende bruk av virkemidler evner å få best mulig oppmerksomhet for sin sak. Prisen er oppkalt etter havneområdet Pollen i Aredal.
Kåringen skal være preget av formålet til Arendalsuka og være en litt uhøytidelig måte å trekke frem gode initiativ, prosjekter og arrangementer på. For å finne den beste bruken av kreativetet, har juryen vært til stede i Arendal for å vurdere aktører, arrangementer og virkemidler. Besøkende har også hatt mulighet til å melde inn kandidater på e-post.
– I år har det vært 2.200 arrangementer og 200 stands i Arendal. Da holder det ikke lenger med en fengende tittel på arrangementet for å bryte gjennom støyen og nå frem med et budskap. Man må tørre å tenke nytt og gjøre noe overraskende for å få oppmerksomheten. Vi håper årets pris kan inspirere enda flere til å tenke kreativt rundt Arendalsuka neste år, sier Ole Henrik Stubberud.
Juryen består i tillegg til Stubberud av Magnus Takvam, politisk kommentator i Altinget; Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i kommunikasjonsforeningen; Vibeke Lewin, tidligere kommunikasjonsdirektør i DNB og konserndirektør i Gjensidige; Thomas Mittun-Kjos, kommunikasjonsrådgiver i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn; Knut Kristian Hauger, ansvarlig redaktør og daglig leder i Kampanje; og Haakon Dahl, partner og daglig leder i Publicis Kitchen.
Prisen ble delt ut under et arrangement på Symposium i Arendal.
Juryens begrunnelse:
Ved å ta til gatene og bryte med en ellers fargesvak Arendalskleskode, skaper denne aktøren hundrevis av møter for å snakke om unge mennesker, mental helse, sikkerhet og beredskap. Et fargerikt kostyme inn i dette kunne fort vært umotivert og desperat grep for oppmerksomhet. Men når aktøren er Tigerstadsteateret og man bygger opp til en debatt om samfunnssikkerhet og beredskap blir det relevant og involverende. For som tittelen på deres debatt sier «Kultur er beredskap». Satt i det perspektiv får man også en ny og annerledes motivasjon for bevilgninger til kultur.
Kontakter
Ole Henrik StubberudPartner og kreativ lederGeelmuyden Kise
Tel:+47 932 19 747ole.stubberud@gknordic.comHilde BrinchmannTeatersjef og daglig lederTigerstadsteateret
Tel:980 73 235hilde@tigerstadsteatret.noWenche Viktorsdatter PaulsenTeatersjef og styrelederTigerstadsteateret
Tel:476 33 286wenche@tigerstadsteatret.noBilder
Lenker
Om Geelmuyden Kiese
Holdingselskapet Paritee kjøpte GK Gruppen ved årsskiftet 2021/2022. Selskapet har som ambisjon å vokse i Norden og en rekke europeiske markeder. Bak Paritee står flere bransjenestorer i kommunikasjonsbransjen i Norden. Paritee har samlet 350 ansatte på kontorer i Oslo, Stockholm og København i Norden, i London i UK og i New York, San Fransisco og Minneapolis i USA.
Samfunnsbyrået Geelmuyden Kiese som ble etablert i 1989 og har mer enn 140 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, København og Stockholm. Selskapet er et av Skandinavias største kommunikasjonsbyrå.
Se mer på: www.paritee.com og www.gknordic.com
Følg pressemeldinger fra Geelmuyden Kiese
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Geelmuyden Kiese på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Geelmuyden Kiese
David Gleditsch blir ny Group CFO i Geelmuyden Kiese: Fra eiendomsbransjen til rådgivningsbransjen7.10.2024 10:21:59 CEST | Pressemelding
7. oktober 2024 – David Gleditsch blir ny Group CFO i Geelmuyden Kiese Gruppen, med virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Han kommer fra rollen som CFO i Akto Eiendom AS, og har tidligere jobbet i Carucel Management AS, Arctic Real Estate Management AS og Formue Accounting AS.
BWH Hotels velger Geelmuyden Kiese i Norge, Sverige og Danmark2.10.2024 11:31:43 CEST | Pressemelding
2. oktober 2024, Oslo – BWH Hotels, som blant annet inkluderer merkevarene Best Western Hotels & Resorts og WorldHotels Collection, tar et betydelig skritt i sin kommunikasjon i Skandinavia ved å velge Geelmuyden Kiese som sitt nye kommunikasjonsbyrå.
Athygli, Island, inngår partnerskap med Geelmuyden Kiese: Styrker den nordiske tilstedeværelsen med Athygli på Island17.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
17. september 2024 – Nordens ledende rådgivningsfirma innen strategisk kommunikasjon, Geelmuyden Kiese, med virksomhet i Norge, Danmark og Sverige, styrker sin posisjon med Athygli som samarbeidspartner på Island. Begge byråene konsentrerer seg rundt selskapskommunikasjon, myndighetskontakt, finansiell, corporate-kommunikasjon og strategisk rådgivning innen alle kommunikasjonsdisipliner.
Geelmuyden Kiese henter strategisk rådgiver fra TV 227.8.2024 09:04:10 CEST | Pressemelding
27. august 2024, Oslo – Nicklas Storeng Smelror er ansatt som seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese og vender dermed tilbake til rådgivningsselskapet fra TV 2.
Gullpollen: Lanserer egen kommunikasjonspris for Arendalsuka9.8.2024 09:26:33 CEST | Pressemelding
Med mer enn 2.000 arrangementer, debatter og foredrag er kampen om oppmerksomheten i Sørlandsbyen større enn noensinne. Derfor har kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese tatt initiativet til Gullpollen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom