Behov for nasjonale retningslinjer i drukningsforebyggingen

Hittil i år har 56 mennesker mistet livet i drukningsulykker i Norge. Det er to flere enn i fjor på samme tid. Drukningsulykkene skjer i hele landet, og det er på høy tid med nasjonale retningslinjer for drukningsforebygging i norske kommuner.

Fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og Mia Bergmann møttes under Arendalsuka

Det finnes i dag ingen tydelige nasjonale retningslinjer for hvordan norske kommuner skal arbeide med drukningsforebygging. Mangelen på standarder gir vilkårlig sikring av kaier, brygger og badeplasser. I tillegg svikter den lovpålagte svømmeopplæringen ved at den i for liten grad følges opp. Resultatet er liten fremgang i arbeidet med å redusere antallet drukningsulykker.
– Et planmessig arbeid, tydelige retningslinjer og betydelig investering fra myndighetene har gitt gode resultater i trafikken, og vi må få noe tilsvarende for det drukningsforebyggende arbeidet. Det dør nesten like mange i drukningsulykker hvert år som i trafikken, men rammebetingelsene er svært forskjellig, sier daglig leder i organisasjonen Flyte, Mia Bergmann.

Ansvarliggjøring av norske kommuner
Mangelen på nasjonale retningslinjer gjør at arbeidet med forebygging av drukningsulykker foregår svært ulikt i norske kommuner. Mange kommuner mangler også planer for dette arbeidet.
– Drukningsulykker skjer over hele landet, og vi trenger at alle norske kommuner prioriterer dette arbeidet nå. Særlig er det mange steder behov for bedre sikring av kaianlegg, brygger og badeplasser. Nasjonale retningslinjer, god oppfølging og økte midler er nødvendig dersom vi skal få endret dette, sier Bergmann.

Vannsikre kommuner
Organisasjonen Flyte har iverksatt prosjektet "Vannsikre Kommuner", for å hjelpe norske kommuner å styrke sitt drukningsforebyggende arbeid. Prosjektet skal øke kommunenes kompetanse på området, samtidig som det gir kommunene gode verktøy i arbeidet. Prosjektet er inspirert av liknende prosjekter i Sverige og Danmark, hvor tiltakene har gitt gode resultater.
– Vannsikre kommuner skal gjøre det enklere for kommunene å iverksette nødvendige tiltak, slik at kommunens innbyggere kan ferdes tryggere ved, i og på vann. Flere kommuner er allerede i gang, men vi håper etter hvert på oppslutning fra alle norske kommuner. Det er nødvendig skal vi redusere antallet drukningsulykker, avslutter Bergmann.

Om Flyte

Flyte er en paraplyorganisasjon som skal samle alle som jobber med drukningsforebygging i Norge. Organisasjonen har i dag 17 medlemsorganisasjoner som alle jobber med drukningsforebygging på ulike måter. Flyte skal være en aktiv og ledende pådriver i drukningsforebyggende arbeid. Flyte skal gjennomføre informasjonstiltak, kampanjer og opplæring innen drukningsforebygging - som et ledd i en samordnet innsats mot drukningsulykker.

Følg pressemeldinger fra Flyte

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Flyte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Flyte