Iverson eFuelsIverson eFuelsIverson eFuelsIverson eFuels

Nytt samarbeid skal gjøre Risavika til energihub for utslippsfrie drivstoff til skipsfarten

Nøkkelaktører signerer partnerskapsavtale for å gjøre grønn ammoniakk tilgjengelig i Stavanger-regionen. Vil bidra til reduserte utslipp i skipsfarten.

Fra venstre til høyre: Isabelle-Louise Aabel, Kommunikasjonssjef i Kristiansand Havn som representerer Stavangerregionen Havn ved Havnesamarbeidet; Runar Hatletvedt, Daglig leder i ASCO Norge; Simen Hauland, Prosjektleder P2X i St1; Hege Økland, Daglig leder i Iverson eFuels. Foto: Morten Sæle

– Grønn ammoniakk kan bidra til å gjøre store deler av skipsflåten utslippsfri. For å få i gang energiomstilling må ammoniakk gjøres tilgjengelig på samme måte som fossile drivstoff er i dag. Dette vil vi bidra til, sier forretningsutvikler Eivind Hornnes i Stavangerregionen Havn.

Partnerskapet mener samarbeidskonstellasjoner langs hele verdikjeden er nødvendig for å lykkes i den maritime energiomstillingen. Stavangerregionen Havn, ASCO, St1 og Iverson eFuels går nå sammen for å legge til rette for at Stavangerregionen Havn kan bli en bunkringshavn for lokalprodusert grønn ammoniakk.

Det strategiske samarbeidet tar sikte på å utnytte den samlede ekspertisen og ressursene til alle partnere for å skape en robust og effektiv verdikjede for produksjon, lagring, distribusjon og bruk av grønn ammoniakk til skipsfarten.

– Det er i underkant av 2000 skipsanløp i Risavika per år, og disse kan bli utslippsfrie med grønn ammoniakk fra Sauda, sier Hege Økland, daglig leder i Iverson eFuels. Iverson eFuels skal produsere 200 000 tonn grønn ammoniakk. Dette volumet tilsvarer mer enn 102 millioner liter diesel, og kan dermed erstatte en betydelig andel av det fossile drivstoffet som i dag selges i regionen. – Vi er begeistret over å samarbeide med fremtidsrettede selskaper som kan bidra til å få vår ammoniakk ut i markedet, tilføyer Økland i Iverson eFuels.

– Å ta i bruk ammoniakk som drivstoff vil kreve ny infrastruktur som lagringstanker og bunkringsanlegg i havnen. ASCO står klar til å etablere et slikt anlegg, og vi skal selvsagt sikre at dette gjøres på en trygg og bærekraftig måte. I dette samarbeidet skal vi gjøre risikoanalyser og sikre at anlegget etableres i henhold til nasjonale sikkerhetskrav og forskrifter, sier Runar Hatletvedt, daglig leder i ASCO Norge.

Partene vil gå sammen for å kartlegge standarder og sikre en effektiv, sikker og kundevennlig infrastruktur for bunkring.

– St1 er i tett dialog med operatører og sluttkunder. Vi vil sammen med partnerne i dette samarbeidet bidra til å fremme kunnskap om ammoniakk som drivstoff, og sikre at vi kan levere ammoniakk når rederne har installert ammoniakkmotorer ombord i fartøyene sine, sier Simen Hauland, Prosjektleder P2X/Renewables i St1.

Partnerskapet understreker viktigheten av samarbeid for å møte det presserende behovet for bærekraftige energiløsninger i skipsfarten. Ved å kombinere styrkene til hver partner, har de som mål å skape en skalerbar modell som setter en standard for grønn ammoniakkinfrastruktur. – Ved å jobbe sammen kan vi bidra til at tempoet i energiomstillingen akselerer og at operatører og rederi investerer i skip som kan bruke ammoniakk som drivstoff, legger Simen Hauland i St1 til.

– Dette partnerskapet markerer et betydelig steg mot en bærekraftig fremtid for skipsfarten og befester Stavanger som en energiregion, sier Eivind Hornnes i Stavangerregionen Havn. Han understreker at havnen skal være en fasilitator for samarbeid, og vil bidra til å kople partnerne mot tilsvarende initiativ.

Om Iverson eFuels: Iverson eFuels skal etablere produksjon av grønn ammoniakk i Sauda. Fra 2029 skal det produseres 200 000 tonn ammoniakk på fabrikken som skal brukes som utslippsfritt drivstoff til skip.

Om Stavangerregionen Havn: Stavangerregionen Havn skal være en aktiv pådriver for kontinuerlig utvikling av havneanlegg og maritim infrastruktur i havnedistriktet. Selskapets eiere bestående av tre kommunene Stavanger, Sola og Randaberg, legger til grunn et langsiktig perspektiv for de investeringer som selskapet deltar i og i utviklingen av konsernet. Havnedistriktet representere Europas største energiklynge, og vi har per tiden tre veletablerte havneområder med muligheter for utvidelse.

Om ASCO Norge: ASCO Norge er leverandør av logistikk og Supply Chain Management til on- og offshorenæringer i Norge. Selskapet driver forsyningsbaser for olje- og gassindustrien, med hovedkontoret er i Tananger, avdelingskontor i Oslo, Kristiansund, Farsund og Sandnessjøen. Selskapet har 215 ansatte og en omsetning på 700 millioner. Eies av ASCO Group, UK.

Om St1: St1 er et nordisk energikonsern med visjon om å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi. Konsernet forsker på, og utvikler, økonomisk- og miljømessig bærekraftige energiløsninger. St1 fokuserer på salg av drivstoff, raffinering og fornybare energiløsninger som avfallsbasert biodrivstoff og vindkraft. Konsernet har 1270 St1 og Shell-stasjoner i Norge, Sverige og Finland. Selskapet har sitt hovedkontor i Finland og har mer enn 1000 ansatte. I Norge har St1 om lag 300 Shell-stasjoner, samt depot- og forsyningsnettverk over hele landet. St1 Norge jobber også aktivt med vindkraft, lading og andre alternative energikilder for transport.

Bilder

Følg pressemeldinger fra Iverson eFuels

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Iverson eFuels på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Iverson eFuels