KLP-undersøkelse: Ikke forberedt på å stå lenger i arbeid

Hverken arbeidsgivere eller ansatte for seg å jobbe ut over 67 år. Det viser en fersk KLP-undersøkelse som gjengis i årets arbeidslivsrapport.

Kommune- og helse-Norge har stort behov for arbeidskraft for å tilby velferdstjenester til innbyggerne rundt om i landet. Samtidig kommer det nye pensjonsregler fra nyttår som gjelder for dem som jobber i offentlig sektor og som er født i 1963 og senere. Disse reglene gjør det, i motsetning til tidligere, mulig å jobbe ved siden av å ta ut pensjon, og kan derfor virke motiverende på ansatte til å stå lenger i jobb.

Det er dette som er tema i årets arbeidslivsrapport fra kommune- og helse-Norges pensjonsselskap KLP. Den inkluderer en egen spørreundersøkelse som er gjort blant 5.700 arbeidsgivere, ansatte og pensjonister som er knyttet til KLP.

– Viktige hovedfunn i undersøkelsen er at kun 1 av 10 ansatte ser for seg at de vil stå i jobb utover 67 år og at kun 14 prosent av arbeidsgiverne sier seg helt enig i at det er en fordel at folk jobber utover 67 år. Dessuten ser vi at 86 prosent av dem som har gått av med pensjon er fornøyd med det valget, sier Morten Gjelstad, som er direktør for analyse, strategi og arbeidsliv i KLP.

I tillegg presenterer arbeidslivsrapporten tall fra KLP som utviklingen i forventet pensjonsalder i ulike yrkesgrupper som ingeniører, førskolelærere og sykepleiere. Det publiseres også KLP-tall på uttaksmønster blant utvalgte grupper, heltidskultur og uførhet.

Deler innsikt

Årets arbeidslivsrapport tar for seg tematikken om arbeidslivet i kommune- og helse-Norge er klart for nye pensjonsregler. Rapporten består av en talldel med fakta om tall fra undersøkelsen, samt tall fra LKP på forventet pensjonsalder, statistikk på medlemsmassen, heltidskultur og uførhet.

– Målet med rapporten er å dele av den innsikten som KLP sitter på når det gjelder yrkesaktivitet, avgangsmønster og uføreuttak for ansatte i kommune- og helse-Norge. Det er innsikt som er viktig for våre eiere, sier Gjelstad.

Hele rapporten kan leses her.

Om oss