Banebrytende avtale for å redusere antall uføre

Fremtind forsikring har inngått en avtale med Ferd Sosiale Entreprenører og lyk-z & døtre for et samarbeid som skal bidra til å redusere antall uføretrygdede, gjennom systematisk arbeid og styrking av den enkelte.

Sammen med Ferd Sosiale Entreprenører og lyk-z kan Fremtind nå tilby et program utviklet av lyk-z, som har til hensikt å motarbeide  trenden der flere står utenfor arbeidslivet.
Sammen med Ferd Sosiale Entreprenører og lyk-z kan Fremtind nå tilby et program utviklet av lyk-z, som har til hensikt å motarbeide trenden der flere står utenfor arbeidslivet. Fremtind Fremtind

De siste årene har det vært en økning av uføre, der trenden er tydeligst blant de unge. Ferske tall fra NAV viser at i aldersgruppen 20-66 år, er hele 20 prosent av disse utenfor arbeidslivet.  Sammen med Ferd Sosiale Entreprenører og lyk-z kan Fremtind nå tilby et program utviklet av lyk-z, som har til hensikt å motarbeide denne trenden.

3 av 4 kom tilbake i arbeid
Kurset ble etablert i 2011, og har de siste årene opparbeidet seg solid erfaring. Blant kursdeltakerne som har deltatt så langt, er det svært gode resultater. Hele 75 prosent av dem som gjennomførte kurset kommer tilbake i arbeid eller annen aktivitet.

Kurset er satt sammen av en mengde øvelser. Gründeren bak, Ingeborg Omdal Lykseth, forklarer hvordan kurset er bygget opp. – Det er en metodisk prosess, der deltakerne gjennom 25 dager praktiserer øvelser og aktiviteter. Gjennom dette får de større gjennomslag i sitt eget liv og målet er å finne ut hva som skaper et godt, aktivt liv for seg selv fremover og bli økonomisk uavhengig.

Fremtind og Ferd Sosiale Entreprenører ønsker å bidra til å snu den negative samfunnsutviklingen

Avtalen har som mål å hjelpe flere inn i jobb og øke livskvaliteten til kundene til Fremtind.

- For samfunnet koster hver ungdom som havner på uføretrygd i snitt 15 millioner kroner gjennom livsløpet. Dermed er det åpenbart at det er mye å spare på å få unge folk fra trygdeytelser og over i arbeidslivet. Dette er en kostnad som samfunnet ikke har godt av og som heller ikke vi i forsikringsbransjen kan håndtere over tid. Ved å styrke den enkelte bidrar vi til samfunnet som helhet. Vi mennesker har det best når vi føler vi kan bidra og ha en verdi, og dette kurset gir dem livsmestring, forteller Therese Barski, produktsjef for liv og helse hos Fremtind forsikring.

Samarbeid for å oppnå resultater

For å kunne hjelpe enda flere personer, så Fremtind en mulighet til å inngå et partnerskap med Ferd Sosiale Entreprenører som investor i en effektkontrakt, og etter dialog over tid har de tre partene kommet frem til en avtale alle tror på.  Dette er såvidt vi vet den første effektkontrakten her til lands mellom en sosial investor og en privat aktør (se faktaboks om effektkontrakt).

- Dette er midt i kjernen av det vi jobber for i Ferd. Fremtind har kundene og vi kan bidra, slik at tjenesten kan skaleres og lyk-z kan tilby kurs til alle som kan dra nytte av det, sier direktør Katinka Greve Leiner i Ferd Sosiale Entreprenører.

Veien videre

Nå starter jobben med å se hvor stort vi kan få dette til å bli, sier Ingeborg Lykseth, adm dir i lyk-z som nå leter etter en ny daglig leder for å styrke innsatsen ytterligere. Fremtind jobber nå aktivt for å finne kursdeltakerne og Ferd Sosiale Entreprenører finansierer kursene som gjør dette mulig, frem til de viser forventet effekt.

- Vi tenker dette er vinn-vinn for alle parter, fortsetter Katinka. - Vi håper med dette å bidra til å etablere løsninger som kan redusere samfunnets utfordring med økende uførhet, samtidig som vi bidrar til skalering av en sosial entreprenør med en viktig sosial effekt, gjennom styrking av den enkelte deltakers langsiktige livskvalitet og arbeidsevne.

Faktaboks:

Effektkontrakt er en finansieringsmodell for sosiale investeringer, hvor ansvar og risiko fordeles mellom partene. Betalingen fra oppdragsgiver(ne) er direkte knyttet til oppnåelsen av definerte og målbare resultater eller effekter, mens en sosial investor forhåndsfinansierer tjenesten. Betalingen fra oppdragsgiver(ne) er altså basert på leverandørens evne til å oppnå spesifikke mål fremfor kun leveransen av varer eller tjenester. Formålet med en effektkontrakt er å fokusere på faktiske resultater og samtidig reduserer risikoen for oppdragsgiver(ne) gjennom at de kun betaler for verdiskapningen, ikke aktiviteten.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.