Presseinvitasjon: Boligdagen under Arendalsuka 2024 i morgen

Eiendom Norge inviterer til en hel dag med boligarrangementer i samarbeid med Sparebanken Sør og Sørmegleren i morgen. Få oversikten her!

Hva: Boligdagen 2024

Hvor: Sparebanken Sør sine lokaler i Vesterveien 1 A/B sentralt i Arendal

Når: Tirsdag 13. august 08.30-19.00

I samarbeid med Sørmegleren og Sparebanken Sør blir det, tradisjon tro, boligarrangementer fra morgen til kveld i Sparebank Sørs lokaler i Vesterveien 1 sentralt i Arendal.

Dagen strømmes også på eiendomnorge.no og våre kanaler på sosiale medier.

Program:

08.30-09.45: Bolighandel er blitt sikkerhetspolitikk: Hvordan kan eiendomsmarkedet bli mer transparent?

Du møter: Stortingsrepresentant og leder Helge André Njålstad (Frp) Justiskomitéen, Stortinget, fagsjef Tor Ivar Grina (Skatteetaten), eiendomsdirektør Hannah Cook (Kartverket) og administrerende direktør, Henning Lauridsen og fagsjef Hanne Nordskog-Inger (Eiendom Norge)

Les mer på Facebook her.

10.00-10.45: Hvordan er utviklingen i nyboligsalget?

Pressekonferanse – Boligprodusentene legger frem boligstatistikk for første halvår 2024. Etter pressekonferansen blir det debatt om hva må gjøres for å få opp aktiviteten i nyboligmarkedet.

Administrerende direktør Lars Jacob Hiim, (Boligprodusentene), administrerende direktør, Henning Lauridsen (Eiendom Norge), administrerende direktør Bjørn Birkeland (Prognosesenteret) stortingsrepresentant Mudassar Kapur (H), Stortingsrepresentant Kathrine Kleveland (Sp) og administrerende direktør Hilde Vatne (JM Norge).

Les mer på Facebook her.

11.00-11.45: Lansering av Sykepleierindeksen H1 2024: Hvordan er muligheten for å bli boligeier nå og hvordan sørge for at unge også i fremtiden blir boligeiere?

Sykepleierindeksen måler muligheten for å bli boligeier i Norge. Hvordan er utviklingen i indeksen i 2024?

Du møter sykepleierindeksens far modell og analysesjef Anders Francke (Eiendomsverdi) admininstrerende direktør Henning Lauridsen (Eiendom Norge ) leder Ola Svenneby (Unge Høyre), leder Astrid Hoem (AUF), leder Audun Hammer Hovda (SU) og sjef kommunikasjon og poltikk Erik Lundesgaard (Eiendom Norge).

Les mer på Facebook her.

12.00-12.45: Kvinner i Norsk Eiendom – Hvorfor jobber ikke kvinner i eiendom med store pengene?

Advokat og partner Anne Sofie Bjørkholt (BAHR), managing director Baard Schumann (UNION), CEO Jens Petter Hagen (NREP), Senior Analytiker Sara Bugge (Realkapital Investor), CEO Hedda Ulvness (EIE) og Ida Bradband (Brækhus).

Les mer om arrangementet her.

13.00-13.45: Hvem tar regningen for energieffektiviseringen av den norske boligmassen?

Kan nordmenn som allerede er verdensmestre i ENØK bli enda bedre? Og ikke minst: Hvem tar regningen?

Du møter: Leder for politikk, samfunnskontakt og bærekraft Carsten Phil (Huseierne),  statssekretær Sigrun Gjerløw Aasland (Klima- og miljødepartemente), stortingskandidat Ingrid Nergaard Fjelstad (V) (Hordaland Venstre) Banksjef Geir Bergskaug (Sparebanken Sør), administrerende direktør Henning Lauridsen, og sjef for kommunikasjon og politikk Erik Lundesgaard (Eiendom Norge).

14.00-14.45: Jo mere vi bor sammen

Hvordan kan det statlige virkemiddelapparatet Husbanken kan bidra til nye boformer?

Du møter: Stortingsrepresentant Kathrine Kleveland (Sp), Samfunns- og myndighetskontakt Astrid Aarhus Byrknes (Stiftelsen DiakonovaHaraldsplass), admininstrerende direktør Jørn-Henning Theis (Stifteslen Diakonova Haraldsplass), administrende direktør Henning Lauridsen (Eiendom Norge) og styreleder Bjart Nygaard (GC Rieberfondene) og daglig leder Søren Secher (OBOS Living Lab).

Les mer om arrangementet her.

15.00-15.45: Hvordan virker utlånsforskriften?

Du møter: Phd Jeanette Fjære-Lindkjenn (Housing Lab), admininstrerende direktør Henning Lauridsen, Administrerende direktør, Eiendom Norge og sjeføkonon og tidligere statsekretær Tore Vamraak, sjeføkonom (Sparebanken Sør og Finansdepartementet)

Les mer på Facebook her.

16.00-16.45: Gjør boligmarkedet de unge ulykkelige?

Du møter forsker og forfatter Mads Larsen (UiO), journalist Sanna Sarroma (Minerva), administrerende direktør Henning Lauridsen (Eiendom Norge), sjeføkonom Tore Vamraak (Sparebanken Sør) og sjef for kommunikasjon og politikk Erik Lundesgaard (Eiendom Norge)

Les mer om programmet her.

For akkreditering ta kontakt med Peder Tollersrud.

Vi er bransjeorganisasjonen for norske eiendomsmeglingsforetak. Ved årsskiftet 2022/2023 hadde Eiendom Norge 60 foretaksmedlemmer.

Disse foretakene hadde 767 kontorer/filialer. Medlemmene står for cirka 98 % av alle boligtransaksjoner i Norge.

Det utgjorde i 2022 130 385 transaksjoner.

Vårt mål er å være landets ledende organisasjon innen bolig- og bransjepolitiske spørsmål, og vi arbeider for eiendomsmeglingsbransjens rammebetingelser og for å sikre forbrukerne effektive og trygge eiendomstransaksjoner.