Extra gjør det enklere og billigere å følge nye kostråd

Nordmenn skal spise mer frukt og grønt, ifølge nye nasjonale kostråd som myndighetene lanserer denne uken. For å bidra til at alle enkelt kan følge rådene, garanterer nå lavpriskjeden Extra å alltid ha minst åtte frukt eller grønnsaker til svært lave priser.

Kjededirektør Håvard Jensen i Extra.
Kjededirektør Håvard Jensen i Extra. Foto: Espen Solli

Når Helsedirektoratet lanserer nye nasjonale kostråd torsdag denne uken, er det ventet at nordmenn anbefales å øke sitt daglige inntak av frukt og grønt til 500-800 gram. Dette tilsvarende fem til åtte porsjoner daglig, mot tidligere fem om dagen. I sine høringsinnspill til de nye kostrådene pekte aktører som Forbrukerrådet og Nasjonalforeningen for Folkehelse at pris kunne være en barriere for å følge disse nye anbefalingene. Extra tar derfor grep for å gjøre sunne valg mer tilgjengelige gjennom tilbudskonseptet «Alltid 8».

Med «Alltid 8» får kundene spesielt lave priser på åtte utvalgte frukt- og grønt-produkter, som byttes ut hver måned. Extra forventer at dette initiativet vil øke salget av frukt og grønt ytterligere, som allerede har vist en vekst på 7,5 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

– Extra har hatt suksess med å tilby lave priser på varer folk vil ha, og har over tid hatt en tydelig satsing på frukt og grønt. Dette har bidratt til at Extra vokser mer enn noen annen dagligvarekjede så langt i år. Vi vet at frukt og grønt er viktig for våre kunder, som også er våre medeiere, og med de nye kostrådene forventer vi at etterspørselen vil øke ytterligere, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.

Forslag til nye kostråd ble presentert 22. mars og deretter sendt ut på høring. I sitt høringsinnspill, viste Forbrukerrådet til sin undersøkelse som viser at halvparten av respondentene ville spise mer sunn mat om maten varene var billigere. Gapet er stor opp til myndighetenes anbefaling om fem til åtte porsjoner om dagen: Den internasjonale forbrukerundersøkelsen «5 a day Europe» viser at nordmenn spiser 2,9 enheter frukt og grønt om dagen.

– Det skal være enkelt og billig å velge sunt hos Extra. Med «Alltid 8» gjør vi det enda enklere for kundene å følge de nye kostrådene uten å sprenge budsjettet, sier Jensen.

Om de nye nasjonale kostrådene

• Forslag om nye kostråd ble presentert av Helsedirektoratet i slutten av mars og deretter sendt på høring
  • Kostrådene har som mål å fremme folkehelse og forebygge kroniske sykdommer
  • Blant forslagene er en anbefaling om at inntaket av frukt, grønnsaker og bær økes til 500 til 800 gram per dag