Styrker arbeidet med kundedialog og energikoordinering

Glitre Nett styrker arbeidet med god kundedialog og tett samarbeid med samfunnsaktører, kommuner og fylkeskommuner. Fire nye energikoordinatorer er nå på plass, og skal bidra til å sikre at kundene velger en gunstigst mulig lokalisering og løsning med tanke på tilgang  på både energi og effekt.

Glitre Nett har ansatt fire nye energikoordinatorer. Fra venstre Jon Vehus, Inger Helene Svartdal, Martin Hviid Nielsen, og Magnus Prestgård. Foto: Glitre Nett

− Elektrifiseringen av samfunnet utfordrer kapasiteten i eksisterende strømnett. I arbeidet med å finne gode løsninger for fremtiden, er det derfor viktig at vi komme tidligere i dialog før samfunnsplanleggere og kundene tar valg om etablering og investering. Noe av formålet med dette arbeidet er å samle inn relevant informasjon til prognosearbeid, samt øke kvaliteten på kommende tilknytningssøknader, sier Per Gøran Bergerud, leder for seksjon kunde i Glitre Nett.

− Rollen som energikoordinator er ny, og vil være sentral i Glitre Netts arbeid med å tilgjengeliggjøre mer energi  og effekt i det eksisterende strømnettet. Energikoordinatorene skal først og fremst se tiltak på tvers av selskapet og koordinere arbeid internt ved å se helheten i kundenes og samfunnets behov innenfor et større geografisk område. Vi skal jobbe med FoU-rettet virksomhet, der vi prøver å få til samskapning mellom kommune, nettselskap, kunder og andre relevante interessenter som bidrar til gode fremtidsrettede løsninger, sier Per Gøran Bergerud.

De fire som har startet i jobben som energikoordinator i Glitre Nett er:

Inger Helene Svartdal (33) fra Stathelle. Hun har en mastergrad i internasjonale relasjoner og diplomati, og er doktorgradsstipendiat i statsvitenskap med fokus på samspillet mellom samfunn og teknologi. Inger Helene har erfaring fra Smart Senja-prosjektet, og vil ha kontorsted i Drammen.

Martin Hviid Nielsen (43) fra Oslo. Han har en bacelor i statsvitenskap, og en bachelor i ingeniørfag elektronikk og IT-automatisering. Martin har erfaring fra Bellona, Fornybar Norge, Digin og Elbits, og vil ha kontorsted i Drammen.

John Vehus (53) fra Åmli. Han er utdannet elektroingeniør, og har erfaring som prosjektleder fra NOV og Åmli kommune. John vil ha kontorsted i Arendal.

Magnus Prestgård (37) fra Stavanger. Han har fagbrev som elektriker og bachelor i elkraft, og har jobbet som prosjektleder og prosjektingeniør i Lnett, og rådgivende elektroingeniør i Multiconsult. Magnus vil ha kontorsted i Kristiansand.

Foto: Glitre Nett
Per Gøran Bergerud, leder seksjon kunde i Glitre Nett
Foto: Glitre Nett

Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 370 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.

Glitre Nett utvider satsingen på visning av nettkapasitet12.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

Forskningsprosjektet DataArena, som er ledet av Glitre Nett, har siden oppstarten i 2022 jobbet med utvikling av et kapasitetskart for større tilknytninger til strømnettet, eksempelvis ladestasjoner, industri og solparker. Dette gir utbyggere et raskere og bedre beslutningsgrunnlag, og forenkler dermed prosessen for nettilknytning. Nå utvides prosjektperioden med ett år, og prosjektrammen til totalt 27 millioner kroner.