Sju av ti under aldersgrensen er på sosiale medier
Norske barn får smarttelefon tidligere enn før, og 72 prosent av 9-12-åringene bruker sosiale medier. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og medier 2024.
Siden 2006 har Medietilsynet samlet informasjon om mediebruken blant 9-18-åringer gjennom undersøkelser både blant barn og foreldre.
Ifølge Barn og medier 2024 har 94 prosent av 9–11-åringene sin egen mobil, mens andelen var 85 prosent for ti år siden. 60 prosent av 9–12-åringene fikk sin første mobil før de fylte åtte år, mens 35 prosent av dagens 17–18-åringer fikk mobil så tidlig.
– Vi ser en utvikling der barna er yngre når de får mobiltelefon, og dermed også i større grad har tilgang til internett uten voksnes tilstedeværelse. Da blir det ekstra viktig å sørge for best mulig beskyttelse mot skadelig innhold og ubehagelige opplevelser, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Mer enn halvparten av niåringene er på sosiale medier
86 prosent av 9-18-åringene bruker sosiale medier, ifølge Barn og medier 2024. Til tross for at det er 13-års aldersgrense, er 53 prosent av niåringene, 58 prosent av tiåringene og 72 prosent av elleveåringene på sosiale medier.
27 prosent av foreldrene til 9–12-åringer svarer at deres barn bruker sosiale medier daglig eller ukentlig.
– Tallene kan tyde på at bruken av sosiale medier er større blant de yngste barna enn mange foreldre er klar over. Dette er tjenester der vi vet at barn kan bli eksponert for både innhold og atferd som kan være skadelig for dem, eksempelvis vold, kroppspress og ulovlig bildedeling. Medietilsynets klare anbefaling til foreldre er derfor å overholde 13-årsgrensen, sier Velsand.
Få bruker Snapchat og TikTok hvis foreldrene sier nei
De mest brukte tjenestene blant barn og unge er Snapchat (70 prosent), TikTok (58 prosent) og Instagram (46 prosent).
45 prosent av 9–12-åringene svarer at de får lov av foreldrene til å bruke Snapchat, omtrent det samme som i 2022. Derimot får betydelig færre av de yngste lov til å bruke TikTok nå enn for to år siden: 34 prosent svarer i år at de får lov av foreldrene, mens nesten 50 prosent svarte det i 2022. Kun to prosent svarer at de bruker disse tjenestene selv om de ikke får lov.
– Tallene tyder på at det har betydning at foreldre setter grenser, selv om det er en utfordring at manglende aldersverifisering gjør det vanskelig å håndheve aldersgrensen i sosiale medier, sier Velsand.
Mindre andel blant de yngste enn blant de eldste har privat bruker
Blant barn og unge som bruker Snapchat og Instagram, har over halvparten private brukere, slik at bare venner og følgere kan se hva de deler. På Tiktok har en mindre andel åpen bruker nå enn for to år siden (34 prosent i 2024, mot 44 prosent i 2022), mens utviklingen har gått i motsatt retning på Snapchat (28 prosent i 2024, mot 23 prosent i 2022).
En mindre andel blant de yngste enn blant de eldste har privat bruker.
– Det burde jo vært omvendt. Dersom de yngste får tilgang til sosiale medier, er vår anbefaling at de har privat bruker. Dette reduserer eksempelvis sjansen for å bli kontaktet av fremmede, sier Velsand.
Sosiale medier går utover søvnen
40 prosent svarer at de ville følt seg utenfor dersom de ikke var på sosiale medier, men likevel synes 37 prosent at de bruker for mye tid der. Mer enn hver fjerde 9–18-åring opplever at bruk av sosiale medier går utover søvnen, og nesten tre av ti skulle ønske at de klarte å logge av oftere.
– Disse tallene er rimelig stabile fra forrige undersøkelse, men viser likevel at bruken av sosiale medier er utfordrende for en del barn og unge, sier Mari Velsand.
Til faktaboks:
- Nesten alle, 94 prosent, av 9–11-åringer har egen mobil. I 2014 hadde 85 prosent i samme alder egen mobil.
- 62 prosent av 9–10-åringer fikk sin første mobil før fylte åtte år, mens 35 prosent av dagens 17–18-åringer fikk sin første mobil før de fylte åtte år.
- Totalt sett bruker 86 prosent av 9–18-åringer sosiale medier, og bruken øker med alder. Blant 9-åringer bruker halvparten sosiale medier, når barna når 13-årsalderen bruker tilnærmet alle sosiale medier.
- Til tross for at det er 13-års aldersgrense for å ha egen bruker på Snapchat, TikTok, Facebook og Instagram, får et flertall av barna som bruker disse mediene egen bruker før de fyller 13 år.
- Halvparten av barna i alderen 1–17 år har over to timer skjermtid per dag, ifølge foreldrene. Skjermtiden øker med alderen.
- Blant de minste barna (1–4 år), svarer én av ti foreldre at barna fikk tilgang til skjerm på egenhånd før fylte ett år. Tilnærmet ingen barn som i dag er over 14 år, fikk skjerm før de fylte ett år.
- Datainnsamling for Barn og medier ble gjennomført i første kvartal 2024, på 122 ulike skoler spredt over hele landet. 3212 barn i alderen 9-18 år har deltatt i kartleggingen. Samlet belyser undersøkelsen et stort omfang av tema knyttet til barns digitale hverdag.
- Datainnsamling for Foreldre og medier er gjort blant foreldre med barn i alderen 1-17 år. 2545 foreldre er intervjuet.
- Formålet med undersøkelsene er å gi oversikt over foreldres innsikt og involvering i sitt barns digitale hverdag, dernest å belyse hvordan barn og unge reflekterer over egen mediebruk.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet mener plattformene må være mer åpne om algoritmebruk og konsekvenser for desinformasjon10.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
De største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon, men Medietilsynet etterlyser mer åpenhet om tiltak for å redusere risikoen ved algoritmisk påvirkning.
Årets tilskudd til avisene blir klart i oktober6.9.2024 06:55:09 CEST | Pressemelding
Medietilsynet er godt i gang med behandling av årets søknader til produksjonstilskudd for nyhets- og aktualitetsmedier, og tar sikte på tildeling i midten av oktober. De nye forskriftsendringene gjelder fra årets tildeling.
Vanskelig å skille betalt og redaksjonelt innhold5.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Mange har problemer med å skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold på nett, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Medietilsynet gir TV 2 advarsel4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM. Nå får de advarsel av Medietilsynet.
Fem millioner kroner til forsking på medier og dataspill21.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom