UNION Residential DevelopmentUNION Residential Development

Oslo-markedet får en ny, sterk boligaktør: Gjelsten Bolig og UNION satser sammen på boligbygging i Oslo

UNION Residential Development, UNION Real Estate Fond IV og Gjelsten Bolig har inngått avtale om å etablere et felles boligutviklingsselskap med fokus på Oslo. Selskapet får en tomtebank på nærmere 600 boliger fordelt på syv prosjekter i Oslo som skal utvikles de neste årene. Transaksjonen har en verdi på NOK 1,5 mrd.

Baard Schumann

(Oslo) – Det er et klart behov for flere boliger i Oslo, og således er Oslo-markedet mulighetens marked om vi nå får fart på boligbyggingen. For det trengs, sier Baard Schumann som er partner og adm. direktør i UNION Residential Development. Med vår felles satsing etablerer vi et unikt og spennende selskap innenfor boligbygging i Oslo. Med hele syv utviklingsprosjekter er dette et klart signal om at vi har store ambisjoner og sterk tro på Oslo-markedet. Så dette blir spennende.

– Vi ser frem til å samarbeide med en av Norges flinkeste boligutviklere i det viktigste boligmarkedet i landet. Gjelsten Bolig har en lang historie som en dyktig boligutvikler gjennom Profier og Neptune Properties. Sammen skal vi utvikle prosjektene og få de i markedet så raskt som mulig, slik at flest mulig kan få oppfylt boligdrømmen. Allerede i høst lanseres ett av prosjektene for salg, og flere vil følge i 2025, sier Schumann.

– For Gjelsten Bolig er det veldig spennende å kunne inngå et samarbeid med UNION, hvor teamet har lang erfaring og høy kompetanse på boligutvikling, sier Ola T. Gjørtz som representerer hovedaksjonæren i Gjelsten Bolig, Gjelsten Holding AS. Gjelsten Bolig har ambisjoner om videre vekst, og UNION vil være en mulig og viktig kapitalpartner i andre prosjekter som skal utvikles, uttaler Gjørtz.

Pareto Securities har vært tilrettelegger av transaksjonen, og uttaler at transaksjonen har et sterkt industrielt rasjonalt hvor en renommert boligutvikler går sammen med en finansiell aktør med spisskompetanse på boligutvikling. Det nye selskapet vil bli en sterk og betydningsfull boligaktør i Oslo.

– Vi ser at det i årene fremover vil være et stort boligunderskudd i Oslo ettersom reguleringstakten har vært lav i de senere år. Gjennom samarbeidet med Gjelsten Bolig er vi rigget for å kunne ta unna spennende prosjekter som forventes å skape store verdier, sier partner og adm.direktør i UNION Eiendomskapital, Lars Even Moe.

Det nye, felleseide selskapet Gjelsten Residential Oslo (GRO) vil ledes av Even Jermstad, administrerende direktør i Gjesten Bolig.

Gjelsten Boligs rådgivere i transaksjonen har vært Pareto Securities AS og Advokatfirmaet Selmer, mens UNIONs rådgivere i transaksjonen har vært Advokatfirmaet Thommessen.

Om Gjelsten Bolig
Profier Gruppen og Neptune Properties slo seg sammen og etablerte Gjelsten Bolig tidligere i år. Selskapet er en av landets største boligutviklere med 45 prosjekter og 4.900 boliger under utvikling, med hovedvekt i Oslo-regionen og Bergen. Per i dag er 775 boliger under bygging, med en salgsgrad på over 90%.

Om UNION Residential Development
UNION Residential Development (URD) investerer i boligutviklingsprosjekter og boligutviklingsselskaper i og rundt de største byene i Norge og Sverige. URD har nå omkring 4.000 under utvikling. UNION lanserte sitt første boligutviklingsfond høsten 2022, og fondet forvaltes av URD Advisory AS som ledes av Baard Schumann. Forvalteren eies av UNION Gruppen AS og Baard Schumann.

UNION er en av Norges ledende eksperter på næringseiendom og tilbyr tjenester innen kapitalforvaltning, næringsmegling og analyse.

Baard Schumann

Følg pressemeldinger fra UNION Residential Development

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UNION Residential Development på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UNION Residential Development