Perspektivmeldinga overser en hel sektor

Når regjeringa la fram Perspektivmeldinga 2024 i dag, var det uten en eneste referanse til frivillig sektors avgjørende samfunnsrolle. Det mener Frivillighet Norge er en grov forglemmelse.

Frivillige i aktivitet på festival
Perspektivmeldingen snur ryggen til frivilligheten Charlotte Sverdrup Brukes mot kreditering

– Når regjeringa overser frivilligheten, overser de også en viktig del av løsningen på noen av de utfordringene samfunnet står overfor, blant annet å sikre beredskapen, å styrke folkehelsa og forebygge sykdom og ensomhet og å inkludere alle i samfunnslivet, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge.

– Frivillige organisasjoner skaper verdier i Norge tilsvarende fem prosent av Bruttonasjonalproduktet. I tillegg til å være en sektor med stor økonomisk betydning, bidrar også frivilligheten med å bygge tillit, inkludering og folkehelse og styrke den sosiale kapitalen, sier Slotterøy Johsen.

– Når meldinga både understreker behovet for å sikre et velfungerende demokrati i framtida, samtidig som Finansdepartementet totalt overser frivillighetens rolle i dette, er det ingenting annet enn en grov forglemmelse, understreker Stian Slotterøy Johnsen.

Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen
Frivillige i aktivitet på festival
Perspektivmeldingen snur ryggen til frivilligheten
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen