Nå kan du bruke digital legitimasjon på byen

PSS Securitas åpner for digital legitimasjon i BankID-appen. – Med skanning av ID-kortet i BankID-appen, får vi enda større trygghet for at kundene er gamle nok, sier Christofer Næsheim, en gründerne bak vaktselskapet PSS Securitas.

Viser bruk av ID-kort i BankID-appen i døra på bar.
ETTERLENGTET NYHET: Digital legitimasjon på byen er etterspurt blant de unge. Simen Lorentzen BankID BankAxept

ID-kort i BankID-appen ble lansert i mars på Vinmonopolet og Posten, og siden den gang har også Øyafestivalen kastet seg på. PSS Securitas er neste store aktør som åpner for digital legitimering. Selskapet står for vakthold på et stort antall utsteder over hele landet. Driftssjef Næsheim ser frem til kortere køer og færre falske leg:

– Mens fysisk legitimasjon må sjekkes grundig, ofte under dårlig lysforhold, får vi nå opp alder og bilde på en opplyst mobilskjerm. Køene kan avvikles mye raskere, og det er jo både gjestene, utestedet og vi som står i døra glade for, sier Næsheim.

Færre falske og lånte leg
I løpet av 2023 var det over 4000 personer som ble tatt for bruk av forfalsket eller lånt leg, og mange av disse ble politianmeldt, ifølge tall fra PSS Securitas.

– Med digital legitimasjon blir det færre forsøk på juks. Det er mange som ikke vet at det er straffbart å forfalske, låne eller låne bort leg. Vi gleder oss til alle har fått seg leg på mobilen, slik at anmeldelser av dokumentfalsk kan nærme seg null, sier Næsheim.

Etterlengtet på byen
– Digital legitimasjon på byen har vært høyt på ønskelista til de unge, som gjerne vil slippe å bære med seg pass, ID-kort eller førerkort. Legitimasjon på mobilen gjør livet enklere, raskere og tryggere for alle, sier Mads Pedersen, produktsjef for legitimasjon og andre nyttige tjenester i BankID-appen.

I en undersøkelse som Kantar gjennomførte med over 600 respondenter, svarte de unge at de ønsket å bruke digital legitimasjon på polet, byen, apoteket, matbutikken og kiosker. I tillegg var offentlige kontorer, eksamen og valg høyt oppe på ønskelista. Tilbakemeldingene i brukertestene har også vært svært gode, og så godt som alle er positive til legitimasjon på mobilen, spesielt hvis den kan brukes «overalt».

– ID-kort i BankID-appen bør kunne brukes overalt. Med dette løser vi et samfunnsproblem, og vi oppfordrer både offentlige aktører og privat næringsliv til å komme i gang. Med digital legitimering deles minimalt med persondata til brukerstedene, og tjenesten vil bidra til at færre viktige, fysiske ID-bevis havner på avveie på byen, sier Pedersen.

En kontroll tar bare noen sekunder. Idet PSS Securitas-vaktene skanner legitimasjonen i BankID-appen, får de opp bildet og alder hentet fra gjestens nasjonale ID-kort eller pass på sin egen mobilskjerm. Når legitimasjonen er akseptert av vakten, er ikke dataene lenger tilgjengelig for vaktselskapet.

Om PSS Securitas
Grunnlagt i 2003 av Harald Lilleeidet og Christofer Næsheim, med hovedkontor i Stavanger. PSS Securitas er et heleid datterselskap av Securitas AS og selskapet har over 2.000 godkjente ordensvakter i Norge og er landets største aktør innen ordensvakthold til arrangement og utelivsbransjen.

Om ID-kort i BankID-appen:

370.000 har tatt i bruk ID-kort i BankID-appen.

Kan brukes på Vinmonopolet, Posten, Øyafestivalen og på byen der PSS Securitas står for vakthold og alderskontroll i døra.

Ved bruk deles minimalt med data, f.eks. alder og bilde på Polet, og ingen data lagres på stedet du viser legitimasjonen.

Du bestemmer selv hvor du vil vise leg og kan se historikken over hvor du har vist leg og hvilke data du har delt.

Undersøkelse fra Kantar utført for BankID BankAxept med ca. 600 respondenter:

Cirka 9 av 10 kjente noen som hadde lånt leg, mens 6 av 10 visste om noen som hadde forfalsket egen legitimasjon.
Bare 4 av 10 kjente noen som hadde blitt stoppet med falsk legitimasjon.
Bruk av stjålet legitimasjon var det lite av, bare 1 av 10 kjente noen som hadde brukt det.
Frykten for å miste legitimasjon er stor ifølge undersøkelsen.
2 av 10 har også opplevd å miste legitimasjon.

Christofer Næsheim, driftssjef i PSS Securitas
Christofer Næsheim, driftssjef i PSS Securitas, tror digital legitimasjon på byen gir bedre kontroll og mindre juks.
PSS Securitas PSS Securitas
Viser Mads Pedersen, produktsjef BankID BankAxept
NYTTIG I APPEN: Produktsjef for digitalt ID-kort i BankID-appen, Mads Pedersen, er spent på mottagelsen.
Foto: Sverre Chr. Jarils /BankID BankAxept

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.