Sjømatbedriftene styrker laget

Sjømatbedriftene styrker laget for å sikre økt næringspolitisk kraft. Johann Martin Krüger startet i stillingen som rådgiver for næringspolitikk og kommunikasjon i Sjømatbedriftene, 1. august i år. Tross sin unge alder har han stor opparbeidet seg stor politisk kompetanse gjennom sine verv i Unge Høyre, og Nordland Høyre. I dag er han vararepresentant til Stortinget. I tillegg er han vokst opp i næringen og har opparbeidet seg stor innsikt og kunnskap om sjømatnæringen.

Ny nærings- og kommunikasjonsrådgiver for Sjømatbedriftene

-Kampen om oppmerksomhet blir bare tøffere og tøffere. I tillegg ser vi at de store slagene, de siste årene, og i årene som kommer vil handle om å sikre sjømatnæringen næringspolitiske rammevilkår som bidrar til økt lønnsomhet og konkurransekraft. Stortingsvalget 2025 vil bli kanskje det aller viktigste for vår næring noen gang. Med dette som utgangspunkt vil Johann være et perfekt tilskudd for å gi Sjømatbedriftene økt kraft og kapasitet for å lykkes i enda større grad innen det næringspolitiske, samt å gjøre organisasjonen til et enda sterkere bindeledd mellom våre medlemmer og myndighetene, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene Robert H. Eriksson.

Den ferske næringspolitiske rådgiveren i Sjømatbedriftene kommer fra stillingen som konsulent i Nordaførr Kompetanse AS. Der startet han i 2022 etter at han hadde fullført sin Mastergrad i Rettsvitenskap fra Universitetet i Tromsø.

-Da jeg så stillingsutlysningen tenkte jeg at den var som skrevet for meg. Det var rett og slett en drømmejobb. Her får jeg muligheten til å bidra i utformingen av Norges viktigste fremtidsnæring i nært samspill med næringsaktørene, dyktige tillitsvalgte og kunnskapsrike kolleger i Sjømatbedriftene. Jeg får rett og slett holde på med alt som gir meg energi i hverdagen, sier Johann Martin Krüger.

Johann Martin forteller at etter han startet med jusstudiene kom også interessen raskt for fiskeriforvaltningsrett, og hvor han skrev masteroppgaven om teknologibruk i fiskeriforvaltning. Han forteller videre at han i tiden hos Nordaførr Kompetanse fikk gleden av å utvikle kompetanse på havbruksrett hvor han blant annet var med og bisto kunder i utviklingen av det nye regulatoriske regimet for havbruk til havs sammen med Nærings- og Fiskeridepartementet.

- Jeg har alltid hatt et ektefølt og brennende engasjement for kysten, og næringslivet langs den. Noe av det som gir meg mest energi er å møte, snakke med og bistå næringslivsaktører som er stolt av det de gjør, og ønsker å utvikle sin bedrift og sitt lokalsamfunn, sier han.

-Han imponerte meg stort under intervjuene. Han er kunnskapsrik, med en stor arbeidskapasitet og ikke minst fremstår som ambisiøs, både på egne vegne og på vegne Sjømatnæringen. Han har rett og slett en attitude som passer oss hånd i hanske. Jeg er overbevist om at han vil bli en stor ressurs for Sjømatbedriftene og våre medlemmer, avslutter Eriksson.

Regjeringen øker permitteringstiden fra 26 til 52 uker for fiskeindustrien – Sjømatbedriftene ber om at endringen må tre i kraft nå.4.7.2024 14:22:52 CEST | Pressemelding

Sjømatbedriftene har jobbet hardt og lenge med å få utvidet dagpengeperioden for de permitterte i fiskeindustrien, fra 26 til 52 uker innenfor en periode på 18-måneder. Det er en stor seier at vi endelig har fått med oss regjeringen til å utvide permitteringsperioden. Endringene vil bidra til å sikre inntekt til personer som har vært lenge permittert, og ikke minst skape økt forutsigbarhet for arbeidsgiverne.