Historisk Lorentzen inn i EI-styret

Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen (40) ble nylig valgt inn i styret i Education International. Hun ble med det tidenes første styrerepresentant fra barnehagesektoren.

Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen avbildet med grønn jakke.
Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen Harald Åker, Utdanninsgforbundet Fri bruk

Nylig hadde Education International (EI), en global fagforening som representerer over 32 millioner lærere og andre utdanningsarbeidere fra over 170 land, sin kongress i Buenos Aires. Der ble Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen valgt inn i styret hvor hun skal sitte de neste fem årene. Det er en jobb hun ser frem mot med glede og stolthet.

– Jeg er beæret over å bli valgt inn, og det sier mye om den posisjonen Utdanningsforbundet har i lærerorganisasjonene rundt om i verden.

– Samtidig er jeg også veldig stolt over å være den første representanten i EI-styret som kommer fra barnehage!

Mangelen på kvalifiserte lærere er et stort problem over hele kloden, men det er ikke det eneste som kampen Lorentzen vil engasjere seg i fremover.

– Verden står i dag overfor store utfordringer, og det blir viktig å jobbe for større samhold, mer solidaritet og gi barn og unge fremtidstro. Utdanning for alle, uansett kjønn eller sosial bakgrunn, er det aller viktigste virkemiddelet for å løse de mange globale utfordringene vi har i dag.

Bilder

Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen