Apotekforeningen

En av to pasienter har opplevd legemiddelmangel

Oftere enn før opplever folk medisinmangel. 1 av 4 svarer at de i stor grad bekymrer seg for at det ikke skal være mulig å skaffe legemidlene de behøver.

Apotekforeningen

Det viser en befolkningsundersøkelse Norstat har gjennomført for Apotekforeningen.

– Mangel på legemidler gjør mange pasienter bekymret. Hvilke legemidler som mangler varierer. Det gjør kanskje usikkerheten hos pasientene enda større, mener Per T. Lund, administrerende direktør i Apotekforeningen.

Av de som bruker et reseptbelagt legemiddel fast, har 47 prosent opplevd at et eller flere av legemidlene de bruker, ikke har vært mulig å få tak i på apoteket. Når det gjelder i hvilken grad folk bekymrer seg for legemiddelmangel, svarer 18 prosent at de bekymrer seg i stor grad og 6 prosent svarer i svært stor grad.

– Det er tall til ettertanke. Heldigvis løser apotekene de aller fleste mangelsituasjonene på en god måte. Det er apotekenes viktigste oppgave å sørge for at befolkningen får de legemidlene de trenger, sier Lund.

Jakter legemiddelpakninger i apotek
På samme tidspunkt som Norstat gjennomførte spørreundersøkelsen la Apotekforeningen frem resultatene fra egen undersøkelse om legemiddelmangel i apotek. Lederen av Apotekforeningen tror at mye oppmerksomhet i mediene om legemiddelmangel kan ha bidratt til å øke folks bekymringer.

– Kartleggingsstudien bekrefter at legemiddelmangel er en utfordring. Årlig er det omkring 500 000 tilfeller der pasienter må forlate apoteket uten en løsning på grunn av legemiddelmangel, sier direktøren i Apotekforeningen.

Undersøkelsen viste også at mindre enn en prosent av pasientene måtte forlate apoteket uten å ha fått en løsning på mangelsituasjonen.

–  Norske apotek har en høy leveringsgrad på legemidler, og de ansatte på apoteket klarer å finne løsninger i de aller fleste tilfellene, sier Lund.

­Hvem er ansvarlig for medisinmangel?
7 av 10 i Norstat-undersøkelsen mener det er myndighetens ansvar at det er tilstrekkelig tilgang på legemidler i Norge.

– Selv om apotekene gjør alt de kan for å redusere konsekvensene av legemiddelmangel, er Norge et lite marked. I konkurranse med andre land, der prisene ofte er høyere, hender det at det norske markedet blir nedprioritert av leverandørene, forklarer Lund.

På spørsmål om hvem hjelper pasientene svarer de fleste apotekene.

– Det er naturlig at apotekene ikke har alle legemiddelpakninger som finnes på sitt lokale lager. Mange legemidler brukes av så få pasienter at det ikke er grunnlag for at de finnes i hyllene i alle apotek. Apotekene er forpliktet til å skaffe alle tilgjengelige legemidler innen 24 timer, sier Lund.

Kvinner mest bekymret
Norstat-undersøkelsen viser at 30 prosent av kvinnene bekymrer seg for at de ikke skal få tak i legemidlene de trenger.

– Det er ikke overraskende. De bruker mer legemidler, og er generelt mer opptatt av helsespørsmål enn menn. Mange kvinner har også selv opplevd legemiddelmangel eller kjenner noen som har opplevd det, for eksempel har østrogen-plaster for kvinner i overgangsalderen manglet over lang tid, sier Lund.

Undersøkelsen viser også at 44 prosent av befolkningen tror legemiddelmangel er et problem for norske pasienter i dag. Blant kvinnene er andelen over 50 prosent.

null
– Selv om apotekene gjør alt de kan for å redusere konsekvensene av legemiddelmangel, er Norge et lite marked. I konkurranse med andre land, der prisene ofte er høyere, hender det at det norske markedet blir nedprioritert av leverandørene, forklarer Per T Lund i Apotekforeningen. Apotekforeningen/Nicolas Tourrenc

Alle resultater:

• 44 prosent svarer at de tror legemiddelmangel er et problem for norske pasienter i dag. 22 prosent svarer verken/eller og 21 prosent tror det i liten grad er et problem. Blant kvinnene er andelen over 50 prosent.
  • 24 prosent bekymrer seg i stor grad for at det ikke skal være mulig å skaffe legemidlene de trenger. 20 prosent er verken/eller og 52 prosent svarer i liten grad. Større andel som bekymrer seg i stor grad blant kvinnene.
  • Når det gjelder egen opplevelse av legemiddelmangel svarer 47 prosent av de som bruker et reseptlegemiddel fast at de har opplevd at et eller flere av legemidlene de bruker ikke har vært mulig å få tak i på apoteket. Blant kvinner er andelen over 50 prosent. I aldersgruppen 30-39 år er andelen over 55 prosent.
  • 74 prosent mener det er myndighetene som er ansvarlige for at det er tilstrekkelig til gang på legemidler i Norge. 56 prosent mener det er DMP og 38 % mener det er legemiddelprodusentene.
  • 26 prosent svarer at de ikke vet hvem som hjelper pasientene når det oppstår legemiddelmangel. Like mange svarer apotekene. 22 svarer legene og 26 prosent svarer Myndighetene. EU og WHO blir også nevnt. 16 prosent svarer «ingen».
  • 62 prosent bruker et reseptlegemiddel fast. 36 prosent bruker ikke. 2 prosent ønsker ikke å oppgi. Blant kvinnene svarer 69 prosent at de bruker et legemiddel fast. Blant de som er 60+ svarer 83 prosent at de bruker et legemiddel fast.

Om undersøkelsen: 1049 personer har besvart undersøkelsen. Det utgjør et representativt utvalg av personer over 18 år. Norstat gjennomførte undersøkelsen i uke 25 på vegne av Apotekforeningen.

Se også vårt arrangement om legemiddelmangel her: https://www.facebook.com/events/835526965160390 (strømmes via Facebook)

Om Apotekforeningen

Apotekforeningen er bransjeorganisasjonen for apotekene i Norge og deres eiere.

Alle apotek, både privat eide og de offentlig eide sykehusapotekene, er medlemmer av Apotekforeningen. Alle medlemsgrupper er representert i Apotekforeningens styre.

Apotekforeningen arbeider med apotekfaglig utvikling, næringspolitikk, teknologi og e-helse, samt formidler kunnskap om bransjen. Vi ivaretar også mange praktiske funksjoner for medlemmene våre.

Følg pressemeldinger fra Apotekforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apotekforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Apotekforeningen