Antall nettovergrep må ned. Er det bare statens ansvar?

Teknologigigantene må ta mer aktivt ansvar for seksuelle overgrep på digitale plattformer. Å vente på statens lov om aldersgrense er for passivt.

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto Shutterstock

Seksualisert innhold, overgrep og vold påvirker i økende omfang barn og unges digitale liv. Aktører som burde vært involvert i forebygging, som skole, Politi, og foresatte mangler både oversikt, ressurser og kompetanse.

Regjeringen i debatt

Tirsdag 13. august kl. 15.30 blir det debatt i Arendal mellom kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, Google Norge, Tik Tok, stortingsrepresentanter, forskere og engasjerte organisasjoner om hva tech-selskapene kan gjøre for å forebygge og forhindre nettovergrep.

Det er Stine Sofies Stiftelse, Barnevakten og NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) som inviterer myndighetene og Tech-gigantene til debatt.

I tillegg til å støtte sommerens utspill fra regjeringens om å innføre aldersgrense på sosiale medier foreslår organisasjonene flere tiltak de mener bør settes i verk umiddelbart:

1. Politiet må prioritere overgrepssaker mot barn og unge og få bedre kompetanse
  2. Foresatte og voksne som jobber med barn må få mer kunnskap
  3. Elever i skolen må få undervisning som forebygger at de blir utsatt eller utsetter andre
  4. Absolutt 13 års aldersgrense i sosiale medier og progressiv aldersgrense opp til 18 år
  5. Nasjonalt uavhengig etisk råd som utvikler kriterier for hva som er barnevennlig teknologi tilpasset barns modenhet og alder må opprettes

Mer info:

Arrangør: NKVTS, Barnevakten, Stine Sofie Stiftelse