Norsk elbilforening

Halvering av ladbare hybrider

Del

 ─ Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron.
Ladbare hybrider har vært populære og fungert som en overgang til fullelektriske biler. Her er en ladbar hybrid representert ved en Audi A3 e-tron. Foto: Norsk elbilforening

I fjor hadde vi 97 forskjellige bilmodeller av ladbare hybrider. I år er tallet nesten halvert med kun 55 modeller.

Salget av ladbare hybridbiler stiger både i Europa, USA og Kina. Men i Norge er det nærmest bom stopp.

─ Det fins nok av helelektriske biler som dekker behovene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Det er bare Toyota som inntil nylig har solgt hybridbiler i særlig volum i Norge.

─ Den stadig økende etterspørselen etter elbiler, endringen i engangsavgiften og det klare målet om 100 prosent elbilsalg i 2025, har ført til at stadig flere bilimportører har droppet fossilmodellene, sier Christina Bu.

Tabellen nedenfor viser hvordan utvalget har gått ned for alle drivstoff utenom elbil. For første gang er det flere elektriske bilmodeller enn bensinmodeller å velge mellom.

 

2023

2024

Elektrisk

126

141

Ladbar hybrid

97

55

Ikke ladbar hybrid

19

16

Bensin

137

80

Diesel

76

43

─ Likevel er det fortsatt flere fossile modeller å velge mellom enn elektriske. Med et politisk mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det all grunn til å forvente en enda kraftigere redusering av biler med utslipp framover, sier Christina Bu.

Elbilandelen for personbiler er på 91,8 prosent i juli, nest høyest noensinne.

Elbilforeningen har lenge jobbet for å øke engangsavgiften for ladbare hybrider, særlig den skattefordelen som lå i vektfradraget i engangsavgiften. Fra første juli ble også leasingreglene endret slik at det nå ikke lenger er like lønnsomt for leasingselskapene å kjøpe inn forurensende biler.

─ Nå ser vi effekten av politikkomleggingen, sier Christina Bu.

Tallkilde: OFV

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

─ Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
─ Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Foto: Norsk elbilforening
Last ned bilde

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye