Arendalsuka: Sikring av fremtidens energi og velferd i Norge og Europa

Onsdag 14. august, 12:30, Samferdselsteltet, Arendal: SINTEF og NTNU gir tre råd til politikere for hvordan vi kan bidra til Europas energisikkerhet og Norges velferd i fremtiden.

Professor Asgeir Tomasgard (til venstre) og direktør bærekraft i SINTEF, Nils Røkke vil gi tre energiråd til politikerne.

EU skal være klimanøytral i 2050 og har uttrykt at de vil satse mindre på gassimport og mer på fornybar energiproduksjon i fremtiden. Samtidig har Europa vært avhengig av norsk gass siden en stor del av Russland sin gasseksport er borte fra markedet, og ambisjonen til EU er å fase den helt ut. Norge har dermed vært avgjørende for europeisk energisikkerhet i dag, og vi har mulighet til å bidra til en bærekraftig omstilling fremover.

Realiteten rundt energisikkerheten i Norge og Europa er en annen i kjølvannet av geopolitiske spenninger og den globale streben etter bærekraft. Vi må se med nye øyne på Norges rolle i forhold til vannkraftens funksjon, utvikling av havvind og hydrogen samt vårt bidrag til karbonfangst og -lagring.

NTNU og SINTEF har samlet forskning på energiområdet og kommer med tre råd til politikere, før vi slipper interessenter og politikere til for kommentarer, debatt og samtale.

Arrangementet blir streamet og tegnspråktolket: https://www.arendalsuka.no/live/samfunnsteltet

Faglig underlag:

Medvirkende:

• Nils Røkke, Direktør bærekraft, SINTEF
  • Asgeir Tomasgard, Professor og Direktør NTNU Energi, NTNU
  • Frode Leversund, CEO, Gassco
  • Julie Wedege, Politisk direktør, Statkraft
  • Kari Thørud, Konserndirektør, Hydro Energi
  • Ellen Waldeland Hoddell, EVP Safety & Sustainability, Vår Energi
  • Ingvild Kjerkol, Leder Energi- og miljøkomitéen, AP
  • Nikolai Astrup, Stortingsrepresentant, H
  • Rasmus Hansson, Stortingsrepresentant, MDG
  • Marius Arion Nilsen, Stortingsrepresentant, FrP
  • Ordstyrer: Anne Jortveit, Nestleder, Norsk klimastiftelse

Asgeir Tomasgard
Nils Røkke

Om oss

Arendalsuka: Norsk næringsliv bør engasjere seg mer i global bistand12.8.2024 07:29:16 CEST | Pressemelding

Det er mange gode grunner til at norsk næringsliv skal engasjere seg i global utvikling. Store samfunnsutfordringer som klima, sikkerhet, forurensning av havene, kan vi ikke løse uten å samarbeide. Hva skal til for å stanse forsøpling av havet? Mer enn halvparten av plastavfallet som havner i havet kommer fra noen få land i Asia. Derfor samarbeider SINTEF med industriaktører i Asia om håndtering av plastavfall på land, før det rekker å havne i havet. Prosjektet Ocean Plastic Turned into an Opportunity in Circular Economy (OPTOCE) har bidratt til at plastavfall som ikke kan gjenvinnes, blir en ressurs i sementindustrien, som erstatning for kull. - Både lokale industriaktører I Asia og vi ser verdien av å samarbeide om teknologi. Anvendt forskning har vist seg å ha stor gjennomslagskraft og skaper varige endringer i lokalsamfunn, sier Anneli Alatalo Paulsen som leder SINTEFs satsing på global, bærekraftig utvikling. - I Arendal skal vi dele erfaringene fra dette og andre prosjekter som e

EUs investeringsfond øker innsatsen i Norge: Skyter inn 210 millioner i SINTEFs såkornfond8.8.2024 10:01:30 CEST | Pressemelding

Det Europeiske Investeringsfondet (EIF) girer opp innsatsen i norske teknologistartups og gjør sin tredje og hittil største investering noensinne i SINTEFs såkornfond. Sammen med innsatsen fra norsk side vil fondet SINTEF Venture VI ha en forvaltningskapital på en halv milliard, noe som gir grunnlag for 10-15 nye bedrifter fra det uavhengige forskningsinstituttet med tradisjon for banebrytende teknologigjennombrudd i oppdraget med å utvikle teknologi for et bedre samfunn.

Arendalsuka: Hvordan sikrer vi Norge mot energikriser?7.8.2024 21:10:29 CEST | Presseinvitasjon

Mandag 12. august,14:30: På Bærekraftscenen under Arendalsuka gir NTNU og SINTEF tre råd for å sikre Norge mot energikriser. Sjefforsker Gerd Kjølle fra SINTEF og professor Asgeir Tomasgard vil presentere rådene som gis til de syv politikerne som deltar: Elisabeth Sæther (AP), Ola Elvestuen (V), Lars Haltbrekken (SV) Bård Ludvig Thorheim (H), Une Basthold (MDG), Sofie Marhaug (Rødt) og Marius Arion Nilsen (FrP)