Bilberging: Samme problemer for elbiler og bensin- og dieselbiler

Elbiler er mer lik bensin- og dieselbiler enn mange tror. - Utrykningene til våre bilbergere viser at elbiler har stort sett de samme problemene som bensin- og dieselbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Startproblemer og flatt startbatteri er den vanligste årsaken til at NAF rykker ut for å hjelpe elbilister. Dette er også den vanligste årsaken for andre bilister. NAF/Motor

Den store forskjellen mellom elbiler og bensin- og dieselbiler er egentlig motoren og at elbiler har et hovedbatteri, mens bensin- og dieselbiler har drivstofftank. Der elbilen har en eller flere elmotorer, har bensin- og dieselbiler forbrenningsmotorer med mange bevegelige deler.

-I utgangspunktet er det færre ting som kan gå galt med motoren i en elbil enn i biler med forbrenningsmotor, sier Sødal. - Derfor er det ikke motorstopp som er høyt på listen over bilberginger til elbiler. Derimot har elbiler mer elektriske feil eller feil med hovedbatteri som kan føre til driftsstans, fortsetter han.

Startproblemer og punktering

- For elbil ser vi at problemer med startbatteri og punktering er de hyppigste årsakene. Det er lett å glemme at det finnes et startbatteri i elbiler, sier Nils Sødal.

Startbatteriet eller 12-voltsbatteriet, er det lille batteriet som styrer dørlåser, lys og en del andre ting. Det lille batteriets viktigste oppgave er å starte motoren.

- I elbiler er startbatteriet mindre enn i bensin- og dieselbiler. Grunnen er enkelt forklart at i en diesel- eller bensinbil skal startbatteriet bokstavelig talt fyre opp motoren. Det krever mer kraft enn i en elbil hvor elmotoren nærmest starter som en PC. Det at startbatteriet er mindre i elbiler, er hovedgrunnen til at mange elbilister også opplever å ikke få start på bilen, særlig vinterstid, avslutter Sødal.

Topp fem årsaker til at elbiler får bistand:

Sommer:

1. Startproblemer og flatt startbatteri
  2. Punktering
  3. Andre elektriske feil eller hovedbatteri
  4. Nøkler låst inne i bil
  5. Andre feil med hjul/hjuloppheng

Vinter:

1. Startproblemer og flatt startbatteri
  2. Punktering
  3. Kjørt fast i snø/vei
  4. Andre elektriske feil eller hovedbatteri
  5. Feil på bremser/parkeringsbrems

Topp fem årsaker for andre biler:

Sommer:

1. Startproblemer og flatt batteri
  2. Motorstopp
  3. Punktering
  4. Andre feil med hjul/hjuloppheng
  5. Nøkler låst inne i bil

Vinter:

1. Startproblemer og flatt batteri
  2. Kjørt fast i snø/vei
  3. Motorstopp
  4. Punktering
  5. Elektriske feil

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.