Res Fornybar Norge

Styrker laget med Bellona-sjef

Det internasjonale fornybarselskapet RES styrker seg i Norge og har ansatt tidligere daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.

Administrerende direktør i RES Norge, Eli Wærum Rognerud, styrker laget og har ansatt Hallstein Havåg som utvikler i fornybarselskapet. Havåg kommer fra posisjonen som daglig leder i Bellona.

RES er verdens største uavhengige fornybarselskap og har aktivitet i 24 land. I Norge står de bak blant annet havvindsatsingen Siravind. Tidligere i år besluttet selskapet å satse tyngre på utbygging av fornybar kraft i Norge og ansatte Eli Wærum Rognerud som administrerende direktør. Rognerud kom selv fra en lederjobb i Innovasjon Norge, og bygger nå opp et sterkt Norges-team i RES.

Styrker laget

– Jeg utrolig glad for at Hallstein Havåg har valgt RES. Hans lange erfaring både fra Bellona og industrien er nettopp hva vi er ute etter når vi styrker laget i RES, sier Eli Wærum Rognerud.

Hallstein Havåg blir prosjektutvikler og vil utvikle nye fornybarprosjekter for selskapet. Han kommer fra stillingen som daglig leder i Bellona, som han har hatt siden 2020. Tidligere var han fagsjef i samme organisasjon. Han er sivilingeniør i energi, miljø og industriell økologi fra NTNU. Han har også industri- og rådgivererfaring fra selskaper som Alstom og Xynteo.

Sitter på løsningen

– Jeg ser veldig frem til å jobbe sammen med Eli og resten av teamet til RES . Selskapet sitter på helt avgjørende løsninger for å bidra til at det produseres nok fornybar kraft, sier Hallstein Havåg.

Han legger til at RES skiller seg ut fra andre selskaper ved en helhetlig tilnærming til fornybarsektoren, både fordi de tar i bruk alle tilgjengelige teknologier for å kutte CO2-utslipp og gjennom sin verdibaserte tilnærming.

– Fornybarutvikling er miljøkamp. Jeg opplever at RES er kompromissløse i sin tilnærming til å minimere naturpåvirkning, og de har et dypt og ekte engasjement for varig verdiskapning i lokalsamfunnene de opererer i, sier Havåg.

RES har siden bygget ut over 24 gigawatt fornybar kraft, blant annet innen havvind, vind og sol. I Norge står selskapet bak vindparker som Vardafjell og Buhei. Havvind er et satsingsområde for RES i Norge, gjennom konsortiet Siravind som søker om å bygge ut flytende havvind på Utsira Nord. Innen 2040 har Siravind mål om å bygge ut 6GW flytende havvind.

Om RES

RES er verdens største uavhengige fornybarselskap og har aktivitet i 24 land. Selskapet har bygget ut over 24 gigawatt fornybar kraft, blant annet innen havvind, vind og sol. RES har operert i Norge i mange år og drifter bl.a.  vindkraftanleggene Vardafjell og Buhei. Havvind blir et satsingsområde for RES Norge fremover, og selskapet står bak konsortiet Siravind som søker om å bygge ut flytende havvind på Utsira Nord. Lokale ringvirkninger og et godt naboforhold er blant RES’ kjennemerker. I Sverige har selskapet satset særlig på utbygging av fornybar kraft i kombinasjon med ny industri, noe RES’ tror har stort potensial også i Norge. For mer informasjon, les her: https://www.res-group.com/

Følg pressemeldinger fra Res Fornybar Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Res Fornybar Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Res Fornybar Norge