30 år på veien for å sjekke mobilnettet
(Fornebu, 8. august 2024) Da Telenors dekningsdirektør la ut på sin første rundreise for å sjekke mobildekningen i Norge, var det fasttelefonen, telefaksen og telefonkioskene som var folks kommunikasjonsmidler. Nå er alt dette borte, og landet er mobilt og digitalisert.
Når dekningsdirektør Bjørn Amundsen legger ut på sin 30. dekningstur Norge rundt er mye forandret, men noe ligger fast: Telenors kunder har stadig forventninger om enda bedre dekning.
Fra analogt til digitalt nett
– Ja, mye har skjedd på disse årene. Vi har gått fra et analogt kobbernett til et av verdens mest moderne mobilnett. Det har vært en fantastisk utvikling, medgir dekningsdirektøren.
Nå er han i gang med jubileumsturen gjennom alle landets fylker, og de fleste kommunene. I løpet av de neste månedene skal han sjekke at mobilnettet fungerer som planlagt, og avdekke dekningshull som må tettes.
Krevende land å bygge mobilnett
– Vi har et godt mobilnett som dekker 88 prosent av landarealet, og 99,9 prosent av befolkningen. Men Norge er et krevende land å bygge mobildekning i, med høye fjell og lange fjorder. Folks forventninger til å ha dekning der de bor, arbeider og ferdes er skyhøye. Derfor må vi fortsette å bygge nytt, og oppgradere nettet vi allerede har. Årlig bruker vi milliardsummer på dette, sier Amundsen.
De færreste har reist like mye som Telenors dekningsdirektør. Årlig kjører han rundt 80.000 kilometer for å møte kunder og sikre landet mobildekning.
– Jeg bruker å si at vi ikke kan bygge mobildekning fra en pult på hovedkontoret vårt på Fornebu. Vi har dyktige planleggere, som beregner hvordan master plasseres for å gi maksimal dekning. Men det er først når en er ute i felten en ser hvordan dekningen er i praksis.
De lokale kjenner forholdene best
– De lokale kjenner selvsagt forholdene best, og derfor bruker jeg mye tid på å treffe ordførere, lokalt næringsliv og privatkunder for å få innspill, i tillegg til måleutstyret jeg har i bilen. Dette gir meg et godt totalbilde av hvordan dekninga er, og hvor skoen trykker der dekninga er dårlig.
Når han er ferdig med turen en gang i høst, oppsummeres måleresultatene. De danner grunnlaget for videre utbygging og forbedring av mobilnettet.
– Vi har et av verdens beste mobilnett, og samtidig kunder med høye forventninger. Så selv om vi er kommet langt i å bygge ut og modernisere eksisterende nett, kommer jeg nok aldri i en situasjon der jeg kan si: Å, endelig ferdig, nå er mobilnettet utbygd en gang for alle.
Fakta:
Telenors dekningsdirektør la ut på sin første dekningstur i 1994. Han har gjort målinger hvert år siden. Han startet dekningsturen med en fossilbil, men har etter hvert gått over til hybrid og nå helelektrisk. El-bilen er stappfull av måleutstyr som sjekker hver eneste av de mer enn 8800 basestasjonene.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør Telenor Norge, telefon 900 21 000, e-post: ba@telenor.no
Kontakter
Bjørn AmundsenDekningsdirektør
Tel:900 21 000bjorn.amundsen@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
Organisering av nødnummertjenesten16.12.2024 11:48:09 CET | Pressemelding
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 9. desember 2024) En ny måte å dele data om mistenkelige anrop mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
Telenor utsetter stengning av 2G-nettet til 31.12 20275.12.2024 14:53:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 05.12.2024) Telenor Norge har besluttet å utsette stengningen av sitt 2G-nett til 31.12 2027. Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom