Yngvil med nydelig hyllest til de hun er glad i - siste singelslipp før debutalbum fra Norsk visepops nye stjerneskudd!

Det hele startet med at artisten hadde et mareritt, som resulterte i låta "En fot ut døra". Tittelspor og siste singel fra kommende debutalbum er ute nå!

LYTT HER

Yngvil er et navn du må få med deg innen norsk visepop. Den 27-år gamle jenta som skriver låter for å få orden i kaoset oppi hodet, er i ferd med å ta musikknorge med storm. Nå slipper hun siste singel fra sitt debutalbum som kommer høsten 2024. Albumet har allerede blitt omtalt av Dagsavisen som ett av albumene de tror vil prege det norske musikkåret 2024.

"En fot ut døra" er tittelsporet på albumet, og slippes som singel i dag. Låta dedikeres av Yngvil til alle menneskene i livet hennes som har holdt ut på både godt og vondt. Yngvil skrev sangen etter hun våknet av et mareritt, der hun drømte om å ta helt andre valg og retninger i livet. Resultatet ville vært å ha helt andre folk i livet og et helt annet liv. Marerittet ble til en låt, og dette er resultatet. Yngvil forteller:

- På et punkt i alle mine relasjoner pakker jeg sekken og gjør meg klar for avreise. “Det var fint så lenge det varte” tenker jeg, mens jeg holder tårene tilbake. Men noen mennesker stopper meg fra å dra. De tar tak i meg når jeg er på vei ut døra, og sier: jeg ser hva du driver med, og du får ikke dra. De menneskene som har gjort dette er menneskene jeg fortsatt har i livet mitt i dag. De fortjener egentlig et helt album, men de får nøye seg med en låt denne gangen.

Yngvil ble i 2023 et sentralt navn da hun slapp debutlåta si “Ingenmannsland”. En låt som skulle ende opp med å bli den 19.mest spilte låta på radio i 2023. Låta gikk rett inn på NRK P1 sine spillelister, klatret raskt opp til A-lista og ble til sammen liggende i imponerende 24 uker. Yngvil har også vært årets juleartist for frelsesarmeen jula 2023, og månedens artist i juli i år hos Norsk Viseforum. Hun har fulgt opp suksessen med mange singelutgiveler, og flere ulike musikalske samarbeid med blant andre Synne Sørgjerd, og Daniel Kvammen. Den siste singelen "Brente jenter" med Synne Sørgjerd som kom denne sommeren, har også blitt lagt inn i P1 sine nasjonale radiolister. Det er tydelig at Yngvil sin musikk har truffet mange, veldig fort.

Det etterlengtede debutalbumet til Yngvil kommer 20.september, og det blir releasekonsert på Salt i Oslo.

Yngvil avslutter med å fortelle følelsen hun vil lytterne skal sitte igjen med når de hører låta "En fot ut døra":

- Jeg vil at det skal kjennes litt ut som å våkne brått av at du faller i en drøm, men så huske på at det bare var en drøm og at du er trygg.

Cover - En fot ut døra

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.