Oslo Havn KF

Fotoutstilling: Drømmene i havna

Del

Nå kan du oppleve fotoutstillingen «Drømmene i havna» ved Akershusstranda 19. Den er Oslo Havns bidrag til Oslos byjubileum i 2024.

SOM MÅL I LIVET: Hvem som fikk oppfylt drømmen da denne vakre bilen ble løftet i land i Oslo havn i 1957 vites ikke. Den franske Citroën Traction Avant var ny modell av året, og kom med Fred. Olsens skip, som trafikkerte havnene i Frankrike. På 1950-tallet var det mest positive assosiasjoner forbundet med personbilen. I dag skal privatbilismen begrenses i byen. Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.
SOM MÅL I LIVET: Hvem som fikk oppfylt drømmen da denne vakre bilen ble løftet i land i Oslo havn i 1957 vites ikke. Den franske Citroën Traction Avant var ny modell av året, og kom med Fred. Olsens skip, som trafikkerte havnene i Frankrike. På 1950-tallet var det mest positive assosiasjoner forbundet med personbilen. I dag skal privatbilismen begrenses i byen. Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

-Fotoutstillingen «Drømmene i havna» gir oss et unikt innblikk i Oslo havns rike historie og de mange drømmene og ambisjonene som har formet vår by. Gjennom disse bildene kan vi se hvordan havna er en sentral del av Oslos utvikling og kulturarv, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Fotoutstillingen er i parken nedenfor Oslo Havns administrasjon (Skur 38) og på sjøsiden i retning Skur 39.   

Det er 400 år siden middelalderbyen Oslo brant og den nye byen Christiania ble bygget i Kvadraturen. For 100 år siden fikk byen tilbake navnet Oslo.  I århundrer har havna vært et sted der drømmer kunne virkeliggjøres.  I denne fotoutstillingen kan du lete etter en drøm i hvert bilde.   

Alt starter med en drøm.  

Drømmen om   

å motta varer fra fjerne kyster,  

å eksportere varer og skape velstand,  

å legge fra kai og utforske verden,   

å finne ly i ei trygg havn.   

Bildene er tatt av Hans Kristian Riise og Lars Finholth i Oslo Havn, Geir Anders Rybakken Ørslien, Marte Garmann og Ranmod Solland. 

Historiske bilder av Oslo havn i etterkrigsårene er lånt av Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

Fotografier fra Den norske amerikalinjen er tatt av Anders Beer Wilse (Oslo Museum).  

Drømmen om en ny by

Start gjerne en vandretur i havna med å se 1600-talls maleriet av den nye byen som oppstod i Kvadraturen bak Akershus Festning.   

«Her skal byen ligge», sa Kong Christian IV. i 1624. Han grunnla Christiania, kalt opp etter seg selv. Først i 1924 endret Stortinget navnet til Oslo igjen.     

En stor bybrann hadde ødelagt middelalderbyen Oslo på den andre siden av bukta. Folk fikk ikke dra tilbake og gjenoppbygge trebyen. Fremtiden skulle bygges i mur.   Nye kaier ble viktige for velstanden. I 1735 ble Havnekommisjonen opprettet. Nå heter den Oslo Havn KF og er et kommunalt foretak med eget styre.    

Drømmen om velstand 

Havna ble avgjørende i byens velstandsutvikling, for import og eksport. På utstillingen kan du se historiske bilder fra Oslo havn på 1940-, 1950- og 1960-tallet.  I årene etter de to verdenskrigene skulle velstanden bygges opp. Over havna kom den gangen som nå det meste av varer som folk trenger. By og havn har alltid hørt sammen.   

Drømmen om Amerika var også en drøm om velstand. Anders Beer Wilse har fotografert utvandrerdrømmen i Oslo havn. Her lå det første ekspedisjonsbygget for Den norske Amerikalinjen (NAL). I dag er det administrasjonsbygg for Oslo Havn og kalles Skur 38. 

Moderne havn

Utstillingen tar pulsen på livet i havna og havnas mange oppgaver. Her er kranføreren som laster containere, Maria og hunden Lykke på tur under Oslo havnelangs, glimt fra marinebesøk og Kong Frederik og Mary av Danmark som ankommer på staslig vis. 

Overgangen mellom historie og modernitet kan sees gjennom blikket til Lars Finholth. For som han sier: «Alt er i endring. Vi må forstå historien for å forstå fremtiden». Han har fotografert endringene i havna.   

Se utstillingen digitalt her

Inspirasjonen til fotoutstillingen kommer fra diktet: 

DET ER DEN DRAUMEN  (Olav H. Hauge)​  ​  

Det er den draumen me ber på​   

at noko vedunderleg skal skje,​  

at det må skje -  

at tidi skal opna seg,​  

at hjarta skal opna seg​,  

at dører skal opna seg​,  

at berget skal opna seg,​  

at kjeldor skal springa -  

at draumen skal opna seg,​  

at me ei morgonstund skal glida inn​  

på ein våg me ikkje har visst um.  

Velkommen til fotoutstilling! 

Samtlige bilder i fotoutstillingen finner du her

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

HØYT HENGER DE: Nå heter det Aker Brygge, et populært område med restauranter. Tidligere var det skipsverft Akers mekaniske Verksted. Sveveturene i krana i 1950 hadde ikke passert kravene til sikkerhet i dag.
HØYT HENGER DE: Nå heter det Aker Brygge, et populært område med restauranter. Tidligere var det skipsverft Akers mekaniske Verksted. Sveveturene i krana i 1950 hadde ikke passert kravene til sikkerhet i dag.
Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
STEMNING:  Stemning på havna i 1949.
STEMNING: Stemning på havna i 1949.
Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
VÅRLENGT: Hele dagen frakter han varer på kjerra. Endelig et pust av vår og friminutt (mars 1967).
VÅRLENGT: Hele dagen frakter han varer på kjerra. Endelig et pust av vår og friminutt (mars 1967).
Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
UTVANDRING: Om lag en millioner nordmenn utvandret til Nord-Amerika. Med årene vokste ønsket om å etablere et nasjonalt rederi med direkte forbindelse mellom Norge og Amerika. Drømmen ble realisert i 1910 da Den norske Amerikalinje (NAL) ble etablert.   Ett av skipene ble kalt “Atlanterhavets dronning.” DS «Stavangerfjord» ble levert i 1918 og var i trafikk til 1964. Her er hun fotografert utenfor S 38 i 1922. Amerikabåtene la til kai i Oslo/Kristiania, Kristiansand, Stavanger og Bergen.
UTVANDRING: Om lag en millioner nordmenn utvandret til Nord-Amerika. Med årene vokste ønsket om å etablere et nasjonalt rederi med direkte forbindelse mellom Norge og Amerika. Drømmen ble realisert i 1910 da Den norske Amerikalinje (NAL) ble etablert. Ett av skipene ble kalt “Atlanterhavets dronning.” DS «Stavangerfjord» ble levert i 1918 og var i trafikk til 1964. Her er hun fotografert utenfor S 38 i 1922. Amerikabåtene la til kai i Oslo/Kristiania, Kristiansand, Stavanger og Bergen.
Foto: Anders Beer Wilse/Oslo Museum. Fri redaksjonell bruk ved kreditering
Last ned bilde
DRØMMEDAG I HAVNA:Oslo Havns havnekaptein er den første som hilser når kongelige kommer sjøveien. -Ja, i dag er det stas å være havnekaptein, tenkte Jens Petter Christensen da danskekongen rakte ham hånden. Kong Frederik og dronning Mary av Danmark kom på statsbesøk i mai 2024. På Honnørbrygga ble de tatt i mot av havnekaptein Jens Petter Christensen og det norske kronprinsparet Mette Marit og Haakon.
DRØMMEDAG I HAVNA:Oslo Havns havnekaptein er den første som hilser når kongelige kommer sjøveien. -Ja, i dag er det stas å være havnekaptein, tenkte Jens Petter Christensen da danskekongen rakte ham hånden. Kong Frederik og dronning Mary av Danmark kom på statsbesøk i mai 2024. På Honnørbrygga ble de tatt i mot av havnekaptein Jens Petter Christensen og det norske kronprinsparet Mette Marit og Haakon.
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
KONGELIG MOTTAKELSE: Kong Frederik inviterte til kongelig mottakelse på det danske kongeskipet Dannebrog. Hendelsen fant sted på havnas seremoniplass. Statuen Orlogsgasten står her, samt et minnesmerke over de falne på D-dagen i Normandie.
KONGELIG MOTTAKELSE: Kong Frederik inviterte til kongelig mottakelse på det danske kongeskipet Dannebrog. Hendelsen fant sted på havnas seremoniplass. Statuen Orlogsgasten står her, samt et minnesmerke over de falne på D-dagen i Normandie.
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
SEILE: Hva drømte Norges dronning Sonja om der hun sto på det danske kongeskipet sammen med kronprins Haakon? Hun trakk fram mobilen og fotograferte kongeskipet Norge. Om bord på Norge har hun gått i land i de fleste havner i Norge.
SEILE: Hva drømte Norges dronning Sonja om der hun sto på det danske kongeskipet sammen med kronprins Haakon? Hun trakk fram mobilen og fotograferte kongeskipet Norge. Om bord på Norge har hun gått i land i de fleste havner i Norge.
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
NATO: Drømmen  om frihet, demokrati og samarbeid i NATO. Mannskapet på den norske fregatten KNM «Otto Sverdrup» (bildet) møtte mannskapet på det tyske marineskipet FGS Donau. Hendelsen fant sted 17. januar 2020.  Søndre Akershuskai og kaia på Vippetangen nedenfor Akershus Festning er viktige kaier for Forsvaret.Her legger marinefartøy fra Nato-landene til kai mange ganger årlig.
NATO: Drømmen om frihet, demokrati og samarbeid i NATO. Mannskapet på den norske fregatten KNM «Otto Sverdrup» (bildet) møtte mannskapet på det tyske marineskipet FGS Donau. Hendelsen fant sted 17. januar 2020. Søndre Akershuskai og kaia på Vippetangen nedenfor Akershus Festning er viktige kaier for Forsvaret.Her legger marinefartøy fra Nato-landene til kai mange ganger årlig.
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
LYKKE:  Maria og hunden Lykke synes det er hyggelig å gå tur langs verdens lengste  havnepromenade. En tur innom veteranbåtene under arrangementet Oslo havnelangs er også en smak av lykke.    Oslo Havn skaper folkeliv langs havnepromenaden, forvalter og investerer i bygg, kaier og grøntområder. Og er du sulten, så er det flere hyggelige restauranter her også. Oslo havnelangs 2024 arrangeres 1. september kl. 12-16.
LYKKE: Maria og hunden Lykke synes det er hyggelig å gå tur langs verdens lengste havnepromenade. En tur innom veteranbåtene under arrangementet Oslo havnelangs er også en smak av lykke. Oslo Havn skaper folkeliv langs havnepromenaden, forvalter og investerer i bygg, kaier og grøntområder. Og er du sulten, så er det flere hyggelige restauranter her også. Oslo havnelangs 2024 arrangeres 1. september kl. 12-16.
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri bruk i redaksjonell sammeneng mot kreditering.
Last ned bilde
NORDISK LYS: Drømmen om det eksotiske nord kan være en skinnende nattehimmel i Oslo og dansende nordlys langs norskekysten. Årets første anløp: På bildet seiler Hurtigruten MS Trollfjord inn mot Revierkaia i Oslo 12. januar 2024.   130-årsjubileet ble markert med blant annet lansering av den første regelmessige seilingen fra Oslo med Nordkappekspressen. Hurtigruten har bundet kyst-Norge sammen, som stamrute for passasjerer, post og ekspressgods. I dag er turisttrafikken viktigst.
NORDISK LYS: Drømmen om det eksotiske nord kan være en skinnende nattehimmel i Oslo og dansende nordlys langs norskekysten. Årets første anløp: På bildet seiler Hurtigruten MS Trollfjord inn mot Revierkaia i Oslo 12. januar 2024. 130-årsjubileet ble markert med blant annet lansering av den første regelmessige seilingen fra Oslo med Nordkappekspressen. Hurtigruten har bundet kyst-Norge sammen, som stamrute for passasjerer, post og ekspressgods. I dag er turisttrafikken viktigst.
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
FORSVARE LANDET: Drømmen om å forsvare landet, oppleve samholdet om bord og endelig få litt fri ved kai i Oslo. Den norske ubåten KNM Uthaug besøkte Oslo havn 7. juli 2023.
FORSVARE LANDET: Drømmen om å forsvare landet, oppleve samholdet om bord og endelig få litt fri ved kai i Oslo. Den norske ubåten KNM Uthaug besøkte Oslo havn 7. juli 2023.
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
DRØMMEN OM EN LEVENDE FJORD:  Oslofjorden er under press.  Nitrogenholdig vann gir dårlig livsvilkår for viktige arter. Delfiner på jakt etter mat er jevnlig i Oslofjorden. Det betyr at det fortsatt finnes fisk i fjorden,  med håp om at det er mulig å gjenoppbygge det sårbare økosystemet. Bildet er tatt fra Skur 38 på Vippetangen. En gruppe delfiner begeistrer menneskene om bord på en øybåt (2019).
DRØMMEN OM EN LEVENDE FJORD: Oslofjorden er under press. Nitrogenholdig vann gir dårlig livsvilkår for viktige arter. Delfiner på jakt etter mat er jevnlig i Oslofjorden. Det betyr at det fortsatt finnes fisk i fjorden, med håp om at det er mulig å gjenoppbygge det sårbare økosystemet. Bildet er tatt fra Skur 38 på Vippetangen. En gruppe delfiner begeistrer menneskene om bord på en øybåt (2019).
Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
ARBEID I HAVNA: Bildecollagene er fra arbeid i havna. Bildet til venstre viser en vegg som prøvesprayes. Et lokk til vannfylleri skal lakkeres (2004).  Øverst til høyre: En flytebrygge til bygdøyfergene settes på slipp for rengjøring (2019).  Nederst til høyre: Skinneleggernes arbeidsbenk (2006).
ARBEID I HAVNA: Bildecollagene er fra arbeid i havna. Bildet til venstre viser en vegg som prøvesprayes. Et lokk til vannfylleri skal lakkeres (2004).  Øverst til høyre: En flytebrygge til bygdøyfergene settes på slipp for rengjøring (2019).  Nederst til høyre: Skinneleggernes arbeidsbenk (2006).
Foto: Lars Finholth. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
VINTERDRØM: Helårsbaderne kjenner energien strømme. Oslo Havn legger til rette for bading i byen. På bildet ser du det populære stupetårnet på Bekkelagsbadet. Vi åpnet det kjærkomne parkområdet i 2019 og har siden utvidet. Vårt datterselskapet HAV Eiendom har laget strand foran Operaen. På Sukkerbiten like ved har vi lagt til rette for badstuer. Vi ønsker å bygge nye bydeler på Grønlia og Filipstad. Her vil vi også skape bademuligheter.
VINTERDRØM: Helårsbaderne kjenner energien strømme. Oslo Havn legger til rette for bading i byen. På bildet ser du det populære stupetårnet på Bekkelagsbadet. Vi åpnet det kjærkomne parkområdet i 2019 og har siden utvidet. Vårt datterselskapet HAV Eiendom har laget strand foran Operaen. På Sukkerbiten like ved har vi lagt til rette for badstuer. Vi ønsker å bygge nye bydeler på Grønlia og Filipstad. Her vil vi også skape bademuligheter.
Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
1699: Christiania sett fra Ekeberg 1699. Maleri av Jacob Coning (Nasjonalmuseet). I utstillingen er det 27 fotografier og ett maleri (reproduksjon).
1699: Christiania sett fra Ekeberg 1699. Maleri av Jacob Coning (Nasjonalmuseet). I utstillingen er det 27 fotografier og ett maleri (reproduksjon).
Nasjonalmuseet. Fri bruk ved kreditering.
Last ned bilde
Rivning: Bildet til venstre: Rivning og sanering av Skur 72 på Grønlia.  Bildet øverst til høyre: Skilt ved transportbånd på Skur 82 som skulle rives (2014).  Bildet nederst til høyre: Stemningsbilde tatt i den gamle sentralgarasjen da Skur 58 skulle rives. Kunden Tineagent holdt en verdig avslutning i Skur 58 med fotoutstilling, gravøl og fest (2011).  Foto: Lars Finholth/Oslo Havn.
Rivning: Bildet til venstre: Rivning og sanering av Skur 72 på Grønlia.  Bildet øverst til høyre: Skilt ved transportbånd på Skur 82 som skulle rives (2014).  Bildet nederst til høyre: Stemningsbilde tatt i den gamle sentralgarasjen da Skur 58 skulle rives. Kunden Tineagent holdt en verdig avslutning i Skur 58 med fotoutstilling, gravøl og fest (2011).  Foto: Lars Finholth/Oslo Havn.
Foto: Lars Finholth/Oslo Havn. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
VELSTANDEN KOMMER SJØVEIEN: Ser du noen store kraner ved sjøen langs E-18 øst for bykjernen? Her sitter kranførerne og løfter opp containere fra skipene. I containerne er det varer, som blir kjørt til butikkene.    De fleste i Osloregionen har eiendeler som kom hit til  containerterminalen i Sydhavna; som mat, klær møbler og elektronikk. Kanskje har du bestilt varer via nettbutikker. Da kan det være at varene kom seilende hit.   Kranene er elektriske og stillegående. Containerskipene vil i fremtiden bruke landstrøm og seile utslippsfritt. Stadig flere containere hentes med el-lastebiler. Målet er ei 85 % utslippsfri havn i 2030. Men på sikt bør den bli utslippsfri.
VELSTANDEN KOMMER SJØVEIEN: Ser du noen store kraner ved sjøen langs E-18 øst for bykjernen? Her sitter kranførerne og løfter opp containere fra skipene. I containerne er det varer, som blir kjørt til butikkene. De fleste i Osloregionen har eiendeler som kom hit til containerterminalen i Sydhavna; som mat, klær møbler og elektronikk. Kanskje har du bestilt varer via nettbutikker. Da kan det være at varene kom seilende hit. Kranene er elektriske og stillegående. Containerskipene vil i fremtiden bruke landstrøm og seile utslippsfritt. Stadig flere containere hentes med el-lastebiler. Målet er ei 85 % utslippsfri havn i 2030. Men på sikt bør den bli utslippsfri.
Foto: Marte Garmann. Fri redaksjonell bruk ved kreditering.
Last ned bilde
FOTOUTSTILLING PÅ VIPPETANGEN: Fotoutstillingen er i parken nedenfor Skur 38 (ved Orlogsgasten) og på sjøsiden i retning Skur 39 på Vippetangen (dette bildet).
FOTOUTSTILLING PÅ VIPPETANGEN: Fotoutstillingen er i parken nedenfor Skur 38 (ved Orlogsgasten) og på sjøsiden i retning Skur 39 på Vippetangen (dette bildet).
Last ned bilde
FOTOUTSTILLING PÅ VIPPETANGEN: Fotoutstillingen er i parken nedenfor Skur 38 (ved Orlogsgasten) og på sjøsiden i retning Skur 39 på Vippetangen (dette bildet).
FOTOUTSTILLING PÅ VIPPETANGEN: Fotoutstillingen er i parken nedenfor Skur 38 (ved Orlogsgasten) og på sjøsiden i retning Skur 39 på Vippetangen (dette bildet).
Fri redaksjonell bruk.
Last ned bilde

Om oss

Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye