Victoria Gulliksen klar for OL-finale

Med feilfri runde og sterk tid i dagens individuelle kvalifiseringen i sprangridning i Versailles har OL-debutanten Victoria Gulliksen klart å trå i sin fars fotspor og er kvalifisert til OL-finalen tirsdag formiddag.

Victoria Gulliksen med hesten Mistral van de Vogelzang er kvalifisert til tirsdagens OL-finale. Foto: Lukasz Kowalski

Det var en stor og krevende bane de 74 sprangrytterne møtte i kvalifiseringen, og det ble riv på flere av favorittene. 30 av de 74 ekvipasjene fikk gå videre til finalen - deriblant den eneste norske. Victoria Gulliksen og Mistral van de Vogelzang kjempet seg feilfritt igjennom, på en sterk tid og sikret seg med det en plass i OL-finalen tirsdag formiddag – slik hennes far Geir Gulliksen gjorde i Tokyo. En liten forskjell er det - mens Geir gjorde det i sitt tredje OL, slo Victoria til i sin debut.

-Jeg er veldig, veldig fornøyd med Mistral i dag, han hoppet helt fantastisk, sier Victoria. - Det var en veldig teknisk bane med høye rekker, det var relativt kort tid også. Jeg er utrolig takknemlig for det hesten min gjorde for meg i dag, han var veldig god - og så er jeg veldig takknemlig for alle rundt meg; kjæreste, familie, hesteeier, landslagsleder Mikael Kolind og veterinær som har støttet meg gjennom dette.