Slik bruker du SOS-knappen i bilen riktig
110-sentralene får mange falske alarmer fra Ecall, SOS-knappen i biler. - Dette systemet er livsviktig når uhellet er ute. Så ikke bruk SOS-knappen når du skal ha veihjelp eller lignende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I forrige uke rapporterte NTB at det kan bli slutt på at 110-sentralene tar imot nødmeldinger fra biler. Grunnen er at nesten alle meldingene er falske alarmer. Ecall har vært obligatorisk i biler fra 2018 og skal varsle nødetatene automatisk ved en ulykke.
- Det beste er at nødmeldingene går rett til 110-sentralene slik at utrykning kan skje raskt, sier Sødal. - Derfor er det viktig at vi bilister ikke bruker systemet til ordinær veihjelp, fortsetter han.
I følge 110-sentralene er så mye som 70 prosent av Ecall-anropene fra bilister som tror de kan bruke SOS-knappen for å få vanlig veihjelp.
- Vi har forståelse for at så mange falske nødmeldinger stjeler viktig kapasitet fra 110-sentralene, sier Sødal.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har foreslått at sykehusenes AMK-sentraler først skal få Ecall-meldinger etter at en innleid tjenesteleverandør har silt ut falske og unødvendige anrop.
- Hvis dette systemet blir innført, er det avgjørende at de som tar imot anropene reagerer raskt når det er en reell ulykke. Tid er viktig ved ulykker og da er det viktig at nødetatene rykker raskt ut, sier Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbilskepsis: 7 av 10 fossilbilister redde for å gå tom for strøm19.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere av elbilnyhetene kan kjøre nesten 1000 kilometer med bare én kort ladepause. – Elbiler fungerer helt utmerket på langtur, men fortsatt er det mange som ikke eier en elbil som tviler på dette, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Viktige vei-millioner til fylkene17.6.2025 10:33:50 CEST | Pressemelding
Fylkene skal få 500 millioner kroner mer til samferdsel, ifølge avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringen, Senterpartiet og SV. – Dette er sårt tiltrengte penger til nedslitte veier og kollektivtransport i krise, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Ladetest: Familiebil med superlading16.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Familie-SUV'en Zeekr 7X gjorde unna ladetesten til NAF og Motor på et kvarter. - Dette er rekordrask lading fra ti til åtti prosent strøm på batteriet til en familiebil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom