Flere unge trengte psykisk hjelp utenlands i sommer

En del unge voksne har det ikke bra på ferie, og pårørende ringer forsikringsselskapet for assistanse utenlands.

Nordmenn elsker å reise, både nært og fjernt. If Europeiske Reiseforsikring behandler skader fra hele verden. Her fra det populære handlestrøket Shinjuku i Tokyo. (Foto: If)

Den travleste ferieavviklingen og reisevirksomheten er over. Men mange har hatt behov for hjelp over reiseforsikringen.

— Blant våre sykdomsrammede kunder har vi dessverre hatt noen flere psykiatrisaker i år, sammenlignet med tidligere, sier teamleder Cathrin Wester Kyrre på reiseskadesenteret til If Europeiske Reiseforsikring.

Flere unge ikke har det bra på ferie, og pårørende tar kontakt med forsikringsselskapet for å høre hva slags hjelp det går an å få.

I slike saker er det som oftest best å komme hjem til Norge, men når det ikke er mulig har det for enkelte endt opp i innleggelser på reisemålet, opplyser forsikringsselskapet.

— Dette er ofte kompliserte saker som krever ekstra oppmerksomhet, sier Kyrre.

Ferierende får vondt i magen

— Ellers har det vært en ganske normal reisesommer. Det har heldigvis ikke vært de store, dramatiske hendelsene, slik som storbrannen på Rhodos i fjor og ekstreme hetebølger, sier pressesjef Sigmund Clementz i If Europeiske Reiseforsikring.

Som tidligere somre er det de vanlige feriesykdommene som går igjen: Ørebetennelser, luftveisinfeksjoner og magetrøbbel.

— I år har vi hatt flest tilfeller i Tyrkia. De fleste med noen tapte feriedager i en seng på hotellet, men også noen med behov for sykehusinnleggelse og utsatt hjemreise, sier han.

Stjeler mobilen på stranda

Covid synes også å ha hatt en oppblomstring denne sommeren. Flere har blitt nokså dårlige og for noen har dette resultert i ufrivillig forlenget utenlandsopphold. Da dekker reiseforsikringen både utgifter til hotell og nye flybilletter.

Ellers skjer det en del tyverier på stranda, og en del mister mobiltelefonen sin, blant annet i bassenget. Tyverier skjer overalt der turistene er, men fordi Spania er ferieland nummer en for nordmenn, er volumet naturlig høyest her.

— Kofferttyverier hører også med når det er sommer. Frekke tyver forsyner seg av bagasje mens kundene er i ferd med å pakke inn og ut av biler. Det skal ikke mange øyeblikk til før ubevoktet bagasje blir stjålet, sier Kyrre.

Fisketrøbbel i Norge

— IT-problemet som rammet store deler av verden den 19. juli skapte trøbbel for infrastruktur som ikke rakk fly og andre transportmidler. Men problemene løste seg imidlertid raskt, så det ble ikke en så stor hendelse som det så ut, sier Stine Johansen, teamleder på reiseskadesenteret.

Sommeren startet med at fisketurismen ble berørt av at Miljøverndepartementet forbød fisking i alle elver sør for Trondheim grunnet lite fisk. Fiskeforbudet satte en stopper for noen få, men veldig opprørte fiskere som hadde lagt opp ferien rundt denne aktiviteten.

— Fisketurisme er stort, og mange ønsket å avbestille sine reiser da formålet med turen ble borte. Dette er ikke dekket på en standard reiseforsikring, men vi valgte å se på dette som et «avlyst arrangement». De med superdekning fikk dekket deler av sine reise- og hotellkostnader, sier Cathrin Wester Kyrre.

Campingturister rammet i Bø

Senere på sommeren var det flommen i Bø i Telemark som rammet campingturister og andre ferierende. Vogner sto under vann, og folk måtte evakueres. Det var en kort og intens periode, med henvendelser fra kunder som måtte finne seg alternative overnattingssteder og/eller måtte kjøpe seg klær og annet nødvendig utstyr.

— Forventningene er ofte store når det kommer til slike hendelser, og spesielt når det gjelder evakuering og ekstrautgifter til hotellopphold, sier pressesjef Sigmund Clementz.

— Evakuering i Norge stiller seg annerledes enn når det skjer i utlandet. Ved slike naturkatastrofer er det lokale myndigheter — kommunen du oppholder deg i — som bistår og tar kostnadene ved nødvendig overnatting – i hvert fall de første dagene. Reiseforsikringen dekker ikke evakueringskostnader når det skjer i Norge, men den dekker naturligvis tapte og ødelagte eiendeler, sier Cathrin Wester Kyrre.

Sigmund Clementz er pressesjef i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If. (Foto: If)