En stor dag for norsk ryttersport

Dressurrytteren Isabel Freese har ridd til personbeste i en Grand Prix Freestyle – og det i et OL. Med 83,050 % og tiendeplass har hun og hingsten Total Hope OLD skrevet historie. – En stor dag for norsk ryttersport, fastslår NRYFs president Tore Sannum.

- En stor dag for norsk ryttersport, fastslår president i Norges Rytterforbund, Tore Sannum, om den historiske tiendeplassen til Isabel Freese med hesten Total Hope OLD i freestyle-finalen i Paris i dag. Foto: Lukasz Kowalski

Isabel Freese (45) og hingsten Total Hope OLD imponerte stort og mottok jubel fra det engasjerte publikummet i Versailles' slottshage etter sin freestyle, et selvkomponert dressurprogram der Isabel red til en medley av artisten Cher. Resultatet ble 83,050 % fra dommerpanelet på fem; det var ny personbeste for Isabel og ga en historisk tiendeplass til den norske ekvipasjen.

- En stor dag for norsk ryttersport, fastslår president Tore Sannum etter Oslo-jentas historiske ritt. – Med sine prestasjoner her i Paris har Isabel løftet norsk dressursport til et nytt nivå, gjennom hardt og målrettet arbeid. Det var stort å oppleve dette fra tribuneplass, sammen med presidenten i Norges idrettsforbund - for en stemning, for et ritt, det var rett og slett topp norsk idrett vi fikk se og et veldig stolt øyeblikk for oss, sier president Tore Sannum som også ser frem til morgendagen: - Det blir også spennende når den individuelle kvalifiseringen på sprangbanen går i gang i morgen, der Victoria Gulliksen skal delta!

I tillegg til at resultatet historisk er det sterkeste en norsk dressurrytter noen gang har prestert, var dette første gang i moderne dressurhistorie at en norsk ekvipasje har blitt kvalifisert til Grand Prix freestyle finalen i et OL. Sist gang Norge ble representert i OL dressur var i London 2012 da Siril Helljesen deltok. Gjennom den olympiske historien har Norge hatt dressurryttere til start totalt åtte ganger.

Resultatliste

-Med sine prestasjoner her i Paris har Isabel løftet norsk dressursport til et nytt nivå, gjennom hardt og målrettet arbeid, sier president Tore Sannum.
Publikum jublet høylytt over det de fikk se - norske Isabel Freese/Total Hope OLD er en ekvipasje av verdensklasse.