Tour de France lærer bærekraft av Arctic Race of Norway

Del

130 elbiler skal i sving under årets sykkelfest i Nord-Norge. Det inspiererer verdens største sykkelritt.

BÆREKRAFTIG: Arctic Race of Norway er det første profesjonelle sykkelrittet som kun bruker elbiler som følgebiler.
BÆREKRAFTIG: Arctic Race of Norway er det første profesjonelle sykkelrittet som kun bruker elbiler som følgebiler. Arctic Race of Norway

Først i verden

Arctic Race of Norway er det første profesjonelle etapperittet på sykkel som kun bruker elbiler som følgebiler. Det ønsker Tour de France å lære av.

- Det er en krevende operasjon som forutsetter at mange aktører må samarbeide godt. Vi er derfor glade for at langt større aktører enn oss lar seg inspirere til å lage mer bærekraftige løsninger, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Viktig samfunnsaktør

Gjennomføringen av Arctic Race of Norway krever 130 elbiler. Disse brukes av funksjonærer, lagene, partnere, og til gjestehåndtering. For å sikre en god gjennomføring må de130 elbilene være egnet for de ulike funksjonene rittet krever. Hyundai har gjennom mange år vært offisiell bilpartner for Arctic Race of Norway, og vet hva som kreves. Nå er de tilbake igjen for fullt, og det er administrerende direktør i Hyundai, Thomas Rosvold, fornøyd med.

- Arctic Race of Norway har en unik posisjon som Norges største sykkelritt, med deltakelse fra de største sykkellagene i verden. Men Arctic Race of Norway er også en viktig samfunnsaktør, ikke minst når det gjelder fokus på bærekraft. Arrangementet skaper ringvirkninger som går langt ut over sykkelsporten, og dette er noe vi ønsker å være en del av, sier Rosvold.

Krever gode samarbeidsevner

I og med at ladeinfrastrukturen i store deler av Nord-Norge ikke er dimensjonert for at 130 biler skal lades samtidig, har hurtigladeselskapet Kempower med seg 16 mobile hurtigladere som skal kobles på kraftnettet. Det er fjerde år Kempower er med som partner for ladeløsninger. Under rittet i 2023 ladet Kempower mer enn 16 MWh, utførte over 650 ladeøkter, og ladeteamet reiste mer enn 1 000 km.

- Nord-Norge krever gode samarbeidsevner, utholdenhet og problemløsningsevner fra ladeteamet, og tilbyr en god læringsopplevelse for våre medarbeidere. Gjennom dette samarbeidet kan vi vise at det er mulig å redusere utslipp fra slike arrangementer, selv i områder med spredt bosetting og begrenset permanent ladeinfrastruktur, sier kommunikasjonsdirektør Paula Savonen i Kempower.

I år er det kraftselskapet Nordkraft som skal sørge for at infrastrukturen rundt hurtigladerne fungerer optimalt.

Verdifull kompetanse

Tour de France er tungt inne i Arctic Race of Norway, og bærekraftsansvarlig Thomas Cariou kan fortelle at satsingen til Arctic Race of Norway bidrar til at de kan bygge opp verdifull kompetanse.

- Vi har i flere år jobbet med å redusere det miljømessige fotavtrykket til arrangementene våre, og biler utgjør som kjent en stor kilde til utslipp av klimagasser. Arctic Race of Norway er helt i front med bruk av elbiler, og ved å være med på dette tilfører vi vår organisasjon verdifull kompetanse som vi kan bruke til å utvikle gode løsninger for Tour de France, sier Cariou.

Verdens mest bærekraftige

Knut-Eirik Dybdal mener at samarbeid er en av grunnsteinene for å lykkes med ambisjonen om å være verdens mest bærekraftige sykkelritt.

- Arctic Race of Norway er jo først og fremst et stort nordnorsk samarbeidsprosjekt, der fylkeskommuner, kommuner, lokalsamfunn næringsliv og frivillighet jobber sammen for å lage en best mulig ramme rundt rittet. I tillegg samarbeider vi med de beste på sitt felt der vi trenger det. Hyundai levere elbilene vi trenger, Kempower sørger for de beste ladeløsningene og ASO bidrar med sin kompetanse på gjennomføring. Sammen bidrar alle til at vi får et arrangement i verdensklasse, sier Dybdal.

Kontakter

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

Bilder

BILER FRA HYUNDAI: Administrerende direktlør Thomas Rosvold i Hyundai leverer 130 elbiler til Arctic Race of Norway og daglig leder Knut-Eirik Dybdal.
BILER FRA HYUNDAI: Administrerende direktlør Thomas Rosvold i Hyundai leverer 130 elbiler til Arctic Race of Norway og daglig leder Knut-Eirik Dybdal.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye