Tour de France lærer bærekraft av Arctic Race of Norway
130 elbiler skal i sving under årets sykkelfest i Nord-Norge. Det inspiererer verdens største sykkelritt.
Først i verden
Arctic Race of Norway er det første profesjonelle etapperittet på sykkel som kun bruker elbiler som følgebiler. Det ønsker Tour de France å lære av.
- Det er en krevende operasjon som forutsetter at mange aktører må samarbeide godt. Vi er derfor glade for at langt større aktører enn oss lar seg inspirere til å lage mer bærekraftige løsninger, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.
Viktig samfunnsaktør
Gjennomføringen av Arctic Race of Norway krever 130 elbiler. Disse brukes av funksjonærer, lagene, partnere, og til gjestehåndtering. For å sikre en god gjennomføring må de130 elbilene være egnet for de ulike funksjonene rittet krever. Hyundai har gjennom mange år vært offisiell bilpartner for Arctic Race of Norway, og vet hva som kreves. Nå er de tilbake igjen for fullt, og det er administrerende direktør i Hyundai, Thomas Rosvold, fornøyd med.
- Arctic Race of Norway har en unik posisjon som Norges største sykkelritt, med deltakelse fra de største sykkellagene i verden. Men Arctic Race of Norway er også en viktig samfunnsaktør, ikke minst når det gjelder fokus på bærekraft. Arrangementet skaper ringvirkninger som går langt ut over sykkelsporten, og dette er noe vi ønsker å være en del av, sier Rosvold.
Krever gode samarbeidsevner
I og med at ladeinfrastrukturen i store deler av Nord-Norge ikke er dimensjonert for at 130 biler skal lades samtidig, har hurtigladeselskapet Kempower med seg 16 mobile hurtigladere som skal kobles på kraftnettet. Det er fjerde år Kempower er med som partner for ladeløsninger. Under rittet i 2023 ladet Kempower mer enn 16 MWh, utførte over 650 ladeøkter, og ladeteamet reiste mer enn 1 000 km.
- Nord-Norge krever gode samarbeidsevner, utholdenhet og problemløsningsevner fra ladeteamet, og tilbyr en god læringsopplevelse for våre medarbeidere. Gjennom dette samarbeidet kan vi vise at det er mulig å redusere utslipp fra slike arrangementer, selv i områder med spredt bosetting og begrenset permanent ladeinfrastruktur, sier kommunikasjonsdirektør Paula Savonen i Kempower.
I år er det kraftselskapet Nordkraft som skal sørge for at infrastrukturen rundt hurtigladerne fungerer optimalt.
Verdifull kompetanse
Tour de France er tungt inne i Arctic Race of Norway, og bærekraftsansvarlig Thomas Cariou kan fortelle at satsingen til Arctic Race of Norway bidrar til at de kan bygge opp verdifull kompetanse.
- Vi har i flere år jobbet med å redusere det miljømessige fotavtrykket til arrangementene våre, og biler utgjør som kjent en stor kilde til utslipp av klimagasser. Arctic Race of Norway er helt i front med bruk av elbiler, og ved å være med på dette tilfører vi vår organisasjon verdifull kompetanse som vi kan bruke til å utvikle gode løsninger for Tour de France, sier Cariou.
Verdens mest bærekraftige
Knut-Eirik Dybdal mener at samarbeid er en av grunnsteinene for å lykkes med ambisjonen om å være verdens mest bærekraftige sykkelritt.
- Arctic Race of Norway er jo først og fremst et stort nordnorsk samarbeidsprosjekt, der fylkeskommuner, kommuner, lokalsamfunn næringsliv og frivillighet jobber sammen for å lage en best mulig ramme rundt rittet. I tillegg samarbeider vi med de beste på sitt felt der vi trenger det. Hyundai levere elbilene vi trenger, Kempower sørger for de beste ladeløsningene og ASO bidrar med sin kompetanse på gjennomføring. Sammen bidrar alle til at vi får et arrangement i verdensklasse, sier Dybdal.
Kontakter
Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638
Bilder
Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
- Det kommer til å bli spektakulært30.10.2024 11:30:36 CET | Pressemelding
Det kommer til å bli spektakulært. Det kommer til å bli en folkefest. Det kommer til å skape ringvirkninger. Og det kommer til å sette Nord-Norge på kartet. Det sa daglig leder Knut-Eirik Dybdal da han presenterte etappene i neste års Arctic Race of Norway.
Ny avtale med Equinor: - Arctic Race of Norway er så mye mer enn et sykkelritt29.10.2024 12:20:00 CET | Pressemelding
Arctic Race of Norway har fått forlenget samarbeidsavtalen med Equinor til 2030.
Klart for ny utgave av Arctic Race of Norway14.10.2024 14:45:04 CEST | Pressemelding
30. oktober blir det klart hvem som får besøk av Arctic Race of Norway når den 12. utgaven av sykkelrittet går av stabelen 7. til 10. august 2025. Presentasjonen av etappene skjer i forbindelse med konferansen Outlook North i Harstad.
Cort vant Arctic Race of Norway7.8.2024 20:49:27 CEST | Pressemelding
Magnus Cort på Uno-X Mobility knuste all motsand på slutten av den bratte bakken mot mål og vant Arctic Race of Norway sammenlagt.
Klart for forrykende avslutning7.8.2024 09:37:07 CEST | Pressemelding
Før den siste etappen er det kun ett sekund som skiller Uno-X-rytter Magnus Cort fra Kamiel Bonneu fra Team Flanders. Det er dermed duket for en spektakulær avslutning på Arctic Race of Norway.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom