NIF inngår intensjonsavtale med Sør-Korea

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og Korean Sport & Olympic Committe (ROK) undertegnet i dag en intensjonsavtale om et fire-årig idrettssamarbeid. Saken ble behandlet i idrettsstyret tirsdag 30. juli.

NIF signerte i dag en intensjonsavtale om et fireårig idrettssamarbeid med Sør-Korea (ROK). Fra venstre president Kee Heung LEE for Korean Sport & Olympic Comitte (ROK) og idrettspresident Zaineb Al-Samarai. Foto: Norges idrettsforbund

Intensjonsavtalen ble undertegnet i anledning feiringen av «Korean Day» under OL i Paris.

– Valg av tidspunktet for signering av intensjonsavtalen vurderes som en viktig symbolhandling og anerkjennelse til Norge og norsk idrett fra sør-koreansk side, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai og legger til:

– I prosessen for en videre konkretisering av et mulig samarbeid i den kommende fireårsperioden vil NIF gå i dialog med våre særforbund og eventuelt andre aktører her hjemme for å sondere hvorvidt det foreligger et ønske, og i så fall, hva innholdet for et slikt samarbeid skal være. Særforbund vil på fritt grunnlag vurdere om dette vil være interessant for dem.

Intensjonsavtalen vil være et rammeverk for en videre konkretisering av et mulig samarbeid innenfor flere aktuelle idrettsområder og hvor bærekraft, fair play og arbeidet for en ren idrett vil være overordnede premisser som legges til grunn. Dette inkluderer deltakelse på relevante seminarer og konferanser i tillegg til mulig utveksling av ledere, trenere, dommere og fageksperter samt utveksling knyttet til relevant idrettsforskning. Rammeverket for samarbeidet vil i stor grad forsøkes innrettet mot yngre personer med ulike roller i idretten.

Et idrettssamarbeid med Sør-Korea vil legge til grunn dagens ressurssituasjon og økonomiske rammebetingelser i begge idrettsorganisasjonene.

Det koreanske idrettsforbund og olympiske komité har vært paraplyorganisasjonen for sørkoreansk idrett siden 2016. NIF ser en rekke mulige gevinster av et idrettssamarbeid med en stor idrettsnasjon i denne delen av verden.

– Sør-Korea er en anerkjent og viktig idrettspolitisk aktør internasjonalt, og er blant de sterkeste og mest innflytelsesrike landene innen idrett i denne delen av Asia. Sør-Korea har også en sterk posisjon som arrangør av store internasjonale mesterskap. Her vil det foreligge et potensial for gjensidig erfarings- og kompetanseutveksling som vil kunne tjene begge parter, sier Al-Samarai.

– I en stadig mer polarisert internasjonal idrettspolitisk kontekst, hvor de globale maktpolitiske skillelinjer i større grad gjør seg gjeldende i idretten, blir det stadig viktigere å bygge allianser og nettverk internasjonalt. Dette samsvarer med våre ambisjoner nedfelt i norsk idretts internasjonale strategi.  I dag har norsk idrett få kontaktflater i denne delen av verden. En slik avtale gir norsk idrett en mulighet til å hente kunnskap og inspirasjon fra en betydelig idrettsnasjon i Asia som kan bidra til å skape synergier for videre utvikling her hjemme, avslutter idrettspresidenten.

Lillehammer Olympic Legacy Sport Center har som hovedmål å dele norsk vinteridrettskompetanse med andre land og vil kunne få en naturlig koordinerende rolle for et slikt samarbeid. Dette inkluderer videreutvikling av utøvere, trenere og ledere gjennom ulike programmer og samlinger i Norge i samarbeid med nasjonale og internasjonale forbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges idrettsforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.