Arva styrker digitaliserings-laget

Arva har ansatt Kristian Jacobsen i ei nyoppretta stilling som cybersikkerhetsansvarlig, mens Aleksander Nordnes blir prosjektleder innen digitalisering i nettselskapet.

NYANSATT: Aleksander Nordnes (til v.) og Kristian Jacobsen gleder seg til å ta fatt på viktige arbeidsoppgaver innen digitalisering og datasikkerhet i Arva. Foto: Stina Sønvisen/Arva

Begge har relevant bakgrunn for de nye stillingene i nettselskapet, som eier og drifter kraftlinjer og trafostasjoner i Nordland og Troms, og forsyner samfunnet med strøm.

Cybersikkerhet

Kristian Jacobsen har en bachelor innen IT, erfaring fra arbeid med datalekkasjer i skatteetaten, og kommer fra stilling med ansvar for cybersikkerhet i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i Bodø som han har hatt i 2,5 år.

– Jeg hadde ei spennende stilling, og tror jeg får det nå også, på grunn av Arvas samfunnsoppdrag og kritiske samfunnsfunksjon, sier Arvas nye mann på cybersikkerhet, Kristian Jacobsen.

Han er særlig glad for at stillinga er nyoppretta, slik at han får bidra til å utforme den selv.

– Med tanke på den politiske situasjonen i Europa, og aggressor i øst, er det særlig viktig å jobbe med sikkerhetsspørsmål nå, sier han.

Jacobsen inngår i et team på ti ansatte i avdelinga for digitalisering og teknologi i Arva.

Digitalisering

Det gjør også siviløkonomen Aleksander Nordnes, som kommer fra stilling som digital løsningsdesigner i Bodø kommune. Han har dessuten erfaring fra Helse Nord IKT.

– Jeg ønsket jobben fordi dette virker som en spennende bransje med mye utvikling og stort potensial, sier den nytilsatte prosjektlederen.

Etter 6,5 år i Bodø kommune er han klar for nye utfordringer. Og utfordringer i kø får han nok, når han får ansvar for å planlegge, koordinere og lede Arvas digitaliseringsprosjekter fra anskaffelse til implementering.

Fornøyd sjef

De to nyansatte bringer verdifull ekspertise inn i selskapet.

– Vi i Arva er veldig fornøyd med å ha fått styrket laget med disse to ansettelsene! Å identifisere og bekjempe digitale trusler er viktigere enn noensinne i disse tider. Og skal vi lykkes med det grønne skiftet er det digitalisering som gjelder, sier leder av Arvas avdeling for digitalisering og teknologi, Magnus Millenvik.

Begge hadde sin første arbeidsdag ved Arvas kontor i Bodø 1. august.