Nybilsalget kjølnet i juli

Etter god fart i nybilsalget i mai og juni, kom en kraftig oppbremsing i juli. Totalt ble det registrert 6 456 nye personbiler i juli, det er 14,2 prosent færre enn i samme måned i fjor. Kineserne fester grepet på nybilsalget i Norge – i juli var nesten hver tiende nye personbil kinesisk.

Foto: Shutterstock

Også for året så langt ligger nybilsalget godt under fjoråret. Ved utgangen av juli var det totalt 67 718 førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge. Det er 8,6 prosent færre enn i samme periode i fjor. Av disse var ca. 13 prosent kinesiske bilmerker og modeller. Andelen kinesiske biler har nesten blitt tredoblet i løpet av ett år.

Kineserne treffer godt

- Det er ingen tvil om at flere kinesiske bilprodusenter treffer det norske markedet godt, og at de har biler som tilfredsstiller det mange nybilkjøpere ønsker seg, både når det gjelder størrelse, utstyr og ikke minst pris, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- For mange er det blitt stadig viktigere enn hvor bilen er produsert, men vi ser også at også velkjente europeiske og andre bilmerker holder en sterk posisjon blant bilkjøperne.

Lagerbiler og store rabatter

Ikke alle nyregistreringer er biler som er sendt ut av butikk og til kjøper. Flere bilaktører har registrert biler på eget firma eller selskap, før bilene siden blir solgt til privatpersoner eller for eksempel går ut som leasingbiler.
- Nybilsalget er også preget av store avslag og rabatter, og det er mange «lagerbiler» som i juli har fått ny eier. Nå kjempes det hardt for hvert eneste salg, sier Solberg Thorsen, som beskriver nybilsalget nå som ganske nervøst, og med større svingninger enn før.

- Det gjør det vanskeligere å se trender. Fortsetter tendensen vi ser akkurat nå, kan det gå mot et nybilsalg i år som til og med ender under 120 000 nye personbiler, altså godt under 2023 som endte med 127 000 nye biler. Men ting endrer seg fort, så uvissheten er stor, sier Solberg Thorsen.

Svak kronekurs og usikkerhet

Mange opplever fortsatt en usikker og utsatt økonomi, og signaler om at rentenedsetting neppe kommer i år, spiller trolig også en rolle i forhold til nedgangen i nybilsalget.
- Den svake kronekursen, og at det til og med har vært snakket om en ny renteøkning, har nok fått mange til å prioritere andre ting enn ny bil i år. Det ser vi også på antall eierskifter, som så langt i år har gått ned med fire prosent. Det er tyder på at mange beholder den gamle bilen en stund til, sier Solberg Thorsen.

Elbilandel over 90 prosent

I juli var elbilandelen på hele 92 prosent, og det er en andelsøkning på drøyt 10 prosentpoeng sammenlignet med samme måned i fjor. Elbilandelen har vært nær, eller over 90 prosent de fleste månedene i 2024, men falt under 80 prosent i mai og juni på grunn av at lagerbiler som ikke tilfredsstiller nye tekniske krav som gjelder fra 7. juli måtte registreres før den datoen. Registreringene i juli viser at elbilandelen er tilbake på «normalen» og etter årets sju første måneder er elbilandelen på 85,6 prosent, en økning på tre prosentpoeng sett opp mot fjoråret.
- Norge er verdensledende på elbilandel, og normalen nå ligger på rundt 90 prosent elektrisk i nybilsalget. Det er nok også det vi ender på for årets som helhet, sier Øyvind Solberg Thorsen.

I årets sju første måneder har det vært nedgang i antall nye personbiler for nær sagt alle drivlinjer. Unntaket er bensinhybrider, som i antall førstegangsregistreringer har økt nesten 10 prosent. Samtlige av de ti bilmodellene som topper listen over bensinhybrider er velkjente japanske modeller.

I juli byttet 45 000 personbiler eier, og det er en økning i antall eierskifter på ca. tre prosent.
- Det ble litt fart på bruktmarkedet i juli, ikke minst for elbiler. Det henger sammen med at det blir stadig flere elbiler i kjøretøybestanden, og det er nettopp elbiler de fleste vil ha, sier Solberg Thorsen.

Fart i varebilsalget

Antall førstegangsregistrerte nye varebiler økte med 15,9 prosent i juli sammenlignet med fjoråret. Så langt i år er det registrert 16 852 nye varebiler, det er 20,7 prosent flere enn på samme tid i fjor. Av disse var 5 117 el-varebiler, en andel på 30,4 prosent.
- Det er registrert dobbelt så mange dieselvarebiler som elektriske i årets sju første måneder. Det bør være et tydelig signal til myndighetene om at bedre incentiver for kjøp av el-varebiler må på plass for å få fortgang i elektrifiseringen også for disse bilene, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Årlig prislapp for køen på E6 Nord: 1,25 milliarder kroner4.7.2024 08:48:54 CEST | Pressemelding

At folk stamper i bilkøer hver eneste dag, koster samfunnet dyrt. Oppdaterte beregninger Vista Analyse har gjort på oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser at daglige køer på E6 Nord koster samfunnet 1,25 milliarder kroner i året. I rapporten er seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo analysert, og etter E-18 i Vestover, som har det høyeste samfunnsøkonomiske tapet, kommer E6 Nord.