Nye eggbønder til Nortura
Det er stor investeringsvilje hos norske bønder som vil produsere egg. Nortura har signert leveranseavtaler med 14 bønder, og vil om kort tid inngå avtale med ytterligere omtrent det samme. Sammen skal de bidra til å dekke den voksende etterspørselen etter egg.
Etter at Nortura økte prisene og gjorde det enda mer attraktivt å være eggbonde, har interessen for å etablere eggproduksjon økt kraftig. Nortura vil i nærmeste fremtid ha signert opp mot 30 nye produsenter, noe som gjør at Nortura vil kunne dekke den prognostiserte etterspørselen etter egg til sine kunder.
Nortura har derfor ikke behov for å rekruttere flere bønder til eggproduksjon på nåværende tidspunkt.
- Som vi har sett det seneste året er det flere faktorer som spiller inn på både etterspørsel og prognoser, faktorer som er utenfor vår kontroll. Vi kan med andre ord ikke utelukke at vi vil ha behov for flere eggbønder frem i tid, sier Bjørn Tore Hansen, direktør for egg i Nortura.
Satt inn flere tiltak
Nortura har satt in flere tiltak for å stimulere til nyetableringer i landbruket. Vi har økt prisen på egg til våre bønder og etablert en nybrukerpakke til nye produsenter som leverer til Nortura, hvor de får gratis veterinær og rådgivning. Nortura tilbyr også videreutdanning gjennom Fjørfeskolen.
- Responsen på tiltakene våre har vært meget god og gitt oss de produsentene vi ønsket på kort tid. Ikke bare har vi sikret oss nye eggbønder, men Nortura har også fått flere nye medlemmer, fortsetter Hansen
Første leveranser til Nortura sine kunder allerede til jul
De første eggene vil bli levert allerede inn mot jul i år og så vil vi få en gradvis øking i løpet av første halvår i 2025 i takt med at de nye produsentene kommer i gang.
- Det er en tidkrevende prosess for bøndene å starte opp med eggproduksjon. I tillegg til finansiering og bygg av hønsefjøs så må det bestilles verpehøner som i sin tur skal avles frem. Fordi vi har jobbet aktivt med å rekruttere nye bønder over en lang periode kan vi få de første eggene allerede inn mot jul, avslutter Hansen.
Kontakter
Matilda AronssonSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:915 96 181matilda.aronsson@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
PRIOR lanserer proteinpulver - kun laget av 100% norsk eggehvite18.11.2024 09:59:44 CET | Pressemelding
PRIOR Matprotein er et nytt smaksnøytralt proteinpulver, egnet for bruk i både mat og drikke. Matproteinet er laget av tørket eggehvite og uten bruk av tilsetningsstoffer.
Nortura trapper opp satsingen på plussprodukter15.10.2024 12:36:09 CEST | Pressemelding
Nortura ser store verdier i hele dyret, og trapper nå opp satsingen på plussprodukter med en ny avdeling i konsernet.
Tilbakekaller et lite parti Gilde Ekte kokt skinke distribuert i Nordland, Troms og Finnmark15.8.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
Grunnet risiko for metallrester i produktet, bes forbrukere som har kjøpt Gilde Ekte kokt skinke 110g med siste forbruksdag 15.09.2024 om å kaste produktet. Tilbakekallingen gjelder kun produkter kjøpt i NorgesGruppen sine butikker i området mellom Lofoten/Ballangen i sør til Honningsvåg og Kirkenes i nord, i tidsperioden 9. til 15. august.
Hvert år avlives 3,5 millioner hanekyllinger i norsk eggproduksjon – nå går PRIOR bort fra denne praksisen24.6.2024 08:18:30 CEST | Pressemelding
Som først i Norden, har PRIOR tatt i bruk ny teknologi som gjør det mulig å unngå avlivning av nyklekkede hanekyllinger. De første PRIOR-eggene lanseres nå i butikk.
Gilde fyller 60 år!20.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
I 2024 markerer Gilde sitt 60-årsjubileum. Siden oppstarten i 1964 har Gilde vært en av Norges største merkevarer og helt sentral i norsk matproduksjon. Gilde har siden oppstarten endret seg med tiden for å møte forbrukernes preferanser med lanseringer av nye, innovative produkter som for eksempel nye kjøttboller eller løvtynt kjøttpålegg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom