Nye eggbønder til Nortura

Det er stor investeringsvilje hos norske bønder som vil produsere egg. Nortura har signert leveranseavtaler med 14 bønder, og vil om kort tid inngå avtale med ytterligere omtrent det samme. Sammen skal de bidra til å dekke den voksende etterspørselen etter egg.

Etter at Nortura økte prisene og gjorde det enda mer attraktivt å være eggbonde, har interessen for å etablere eggproduksjon økt kraftig. Nortura vil i nærmeste fremtid ha signert opp mot 30 nye produsenter, noe som gjør at Nortura vil kunne dekke den prognostiserte etterspørselen etter egg til sine kunder.

Nortura har derfor ikke behov for å rekruttere flere bønder til eggproduksjon på nåværende tidspunkt.

- Som vi har sett det seneste året er det flere faktorer som spiller inn på både etterspørsel og prognoser, faktorer som er utenfor vår kontroll. Vi kan med andre ord ikke utelukke at vi vil ha behov for flere eggbønder frem i tid, sier Bjørn Tore Hansen, direktør for egg i Nortura.

Satt inn flere tiltak

Nortura har satt in flere tiltak for å stimulere til nyetableringer i landbruket. Vi har økt prisen på egg til våre bønder og etablert en nybrukerpakke til nye produsenter som leverer til Nortura, hvor de får gratis veterinær og rådgivning. Nortura tilbyr også videreutdanning gjennom Fjørfeskolen.

- Responsen på tiltakene våre har vært meget god og gitt oss de produsentene vi ønsket på kort tid. Ikke bare har vi sikret oss nye eggbønder, men Nortura har også fått flere nye medlemmer, fortsetter Hansen

Første leveranser til Nortura sine kunder allerede til jul

De første eggene vil bli levert allerede inn mot jul i år og så vil vi få en gradvis øking i løpet av første halvår i 2025 i takt med at de nye produsentene kommer i gang.

- Det er en tidkrevende prosess for bøndene å starte opp med eggproduksjon. I tillegg til finansiering og bygg av hønsefjøs så må det bestilles verpehøner som i sin tur skal avles frem. Fordi vi har jobbet aktivt med å rekruttere nye bønder over en lang periode kan vi få de første eggene allerede inn mot jul, avslutter Hansen.

Bjørn Tore Hansen, direktør for egg, Nortura