Én av to elbilister synes lading tar for lang tid
Lading på langtur er oppleves fortsatt som en tidstyv for halvparten av elbilistene. - Hurtiglading føles ikke hurtig nok, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I NAFs elbilmonitor som ble gjennomført av Norstat i mai i år, oppgir halvparten av de som eier en elbil i dag at lading på langtur tar for lang tid. Dette er samme resultat som i samme undersøkelse for et år siden. Blant de som ikke eier en elbil er det 2 av 3 som oppgir det samme.
- Med biler som lader stadig raskere er det litt overraskende at så mange elbilister fortsatt synes lading på langtur er for tidkrevende, sier Sødal.
I NAF og Motors store rekkevidde- og ladetester er det særlig på ladetestene de store endringene skjer. Rekkevidden på bilene har stabilisert seg på mellom 400 og 600 kilometer, mens nye elbiler leveres med langt raskere lading enn for bare to år siden.
- De fleste bilene vi hadde med på test tidligere i sommer ladet ferdig på en halv time eller raskere, sier NAF-rådgiveren. - I løpet av en langtur må du uansett ha en god pause og da lader de fleste nyere elbiler raskt nok, fortsetter han.
Tabell
Lading på langtur tar for lang tid. - Vurder disse påstandene om elbil:
TOTAL |
Eier elbil i dag |
Eier ikke elbil |
|
Helt uenig |
7% |
11% |
2% |
Delvis uenig |
14% |
19% |
7% |
Verken eller |
23% |
20% |
26% |
Delvis enig |
33% |
34% |
31% |
Helt enig |
23% |
16% |
33% |
TOTAL |
100% |
100% |
100% |
KILDE: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i mai 2024. Representativt utvalg på 1912 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF MC: - Nå er vi tilbake på veien!21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Milde temperaturer og bare veier betyr at tohjulingen igjen kommer ut på veiene - Husk å se etter oss. Vi er lette å overse, lyder oppfordringen fra NAF MC.
Så mye brukte Akershus på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Akershus fylke brukte 1,2 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1664 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Østfold på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Østfold fylke brukte 573 millioner kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1823 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Møre og Romsdal på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Møre og Romsdal brukte 1,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 5529 kroner, noe som er litt mer enn året før, og tredje mest i landet.
Så mye brukte Trøndelag på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Trøndelag fylke brukte 1,7 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 3511 kroner, noe som er litt ned fra året før og under gjennomsnittet for landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom