Én av to elbilister synes lading tar for lang tid

Lading på langtur er oppleves fortsatt som en tidstyv for halvparten av elbilistene. - Hurtiglading føles ikke hurtig nok, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nyere elbiler lader såpass raskt at det overrasker at halvparten av elbilistene fremdeles synes lading på langtur tar for lang tid. NAF/Motor

I NAFs elbilmonitor som ble gjennomført av Norstat i mai i år, oppgir halvparten av de som eier en elbil i dag at lading på langtur tar for lang tid. Dette er samme resultat som i samme undersøkelse for et år siden. Blant de som ikke eier en elbil er det 2 av 3 som oppgir det samme.

- Med biler som lader stadig raskere er det litt overraskende at så mange elbilister fortsatt synes lading på langtur er for tidkrevende, sier Sødal.

I NAF og Motors store rekkevidde- og ladetester er det særlig på ladetestene de store endringene skjer. Rekkevidden på bilene har stabilisert seg på mellom 400 og 600 kilometer, mens nye elbiler leveres med langt raskere lading enn for bare to år siden.

- De fleste bilene vi hadde med på test tidligere i sommer ladet ferdig på en halv time eller raskere, sier NAF-rådgiveren. - I løpet av en langtur må du uansett ha en god pause og da lader de fleste nyere elbiler raskt nok, fortsetter han.

Tabell

Lading på langtur tar for lang tid. - Vurder disse påstandene om elbil:

TOTAL

33%

TOTAL

100%

KILDE: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i mai 2024. Representativt utvalg på 1912 respondenter.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.