Froome topper sterkt felt i Arctic Race of Norway

Et sterkt felt med 108 ryttere skal konkurrere i den 11. utgaven av Arctic Race of Norway fra 4. til 7. august. Feltet toppes av Christopher Froome, som har vunnet Tour de France fire ganger

LEGENDEN KOMMER: Chris Froome har vunnet Tour de France fire ganger. Nå stiller han til start i Arctic Race of Norway. Bernard Papon, ASO

Årets komet i Tour de France, Jonas Abrahamsen, kommer også, og Alexander Kristoff vender tilbake for å kjempe om nok en etappeseier

I tillegg stiller to tidligere sammenlagtvinnere, Andreas Leknessund og Ben Hermans. Mot disse anerkjente navnene fra internasjonale sykkelsport vil unge sultne utøvere som vanlig i Arctic Race of Norway, kjempe for å vise frem sine kvaliteter.

Legenden kommer

Feltet i den 11. utgaven av Arctic Race of Norway er en balansert blanding av erfaring og ungdom. Legenden Christopher Froome, som har vunnet Tour de France fire ganger, deltar for første gang. Ved siden av ham stiller Alexander Kristoff som har vunnet flere etapper i Tour de France. Kristoff er også den med flest etappeseiere i Arctic Race of Norway. Den kanskje mest kjente seieren er den i Tromsø i 2014, da han på ikonisk vis spurtslo Thor Hushovd, og med det varslet et tronskifte i norsk sykkelsport.

Uno X med ambisjoner

Det norske profflaget Uno-X Mobility har helt sikkert som mål å dominere årets ritt. Ved siden av Alexander Kristoff, vil nok tidligere Arctic Race of Norway-vinner Andreas Leknessund igjen ha ambisjoner om å jage sammenlagtseieren. I tillegg har Uno X med Jonas Abrahamsen, som holdt klatretrøya til og med 11. etappe i årets Tour de France.

Kommende stjerner

Som vanlig stiller også ryttere som er i ferd med å ta steget opp på stjernehimmelen, og publikum bør være spesielt oppmerksomme på Joseph Blackmore, som vant Liège-Bastogne-Liège U23 i år, og Tour du Rwanda i fjor.

Verdensklasse

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg til å se rytterne I aksjon i den 11. utgaven av sykklerittet.

- Arctic Race of Norway er en folkefest og et stort nordnorsk samarbeidsprosjekt, men det er først og fremst et sykkelritt i verdensklasse. Det er gledelig å se at det også i år er så mange sterke navn i internasjonal sykkelsport som stiller til start. Her er det duket for mange godbiter for publikum, sier Dybdal.

Hovedrytterne i Arctic Race of Norway 2024:

Team Jayco AlUla: A.G. Jansen (Nor), Schmid (Sui), Craddock (USA)

Bingoal WB: de Tier, Van Boven (Bel)

Lotto Dstny: Gregaard (Dan), Guarnieri (Ita), Eenkhoorn (Ned)

Team Flanders-Baloise: Bonneu (Bel)

Equipo Kern Pharma: Galvan (Esp)

Team Novo Nordisk: Peron (Ita)

Arkea-B&B Hotels: Champoussin (Fra), Boermans (Bel)

Cofidis: Hermans (Bel)

Team TotalEnergies: Latour, Burgaudeau (Fra), Van Gestel (Bel)

Israel Premier Tech: Blackmore, Froome (GB)

VF Group-Bardiani CSF-Faizane: Pozzovivo, Fiorelli (Ita)

Astana Qazaqstan Team: Scaroni (Ita), Gruzdev (Kaz), Selig (alle)

Uno-X Mobiliy: Kristoff, Abrahamnsen, Leknessund (Nor), Cort (Dan)

Team Coop-Repsol: Stensby (Nor)

TDT-Unibet: Toupalik (EZ)

Team dsm-firmenich PostNL: Vermaerke (USA), Andresen (Dan)

Q36.5 Pro Cycling Team: Hagen (Nor), Ludvigsson (Sue)

Tudor Pro Cycling Team: Kamp (Den), Pellaud (Sui)

VINNER HAN IGJEN?: Andreas Leknessund vant Arctic Race of Norway sammenlagt i 2022. Nå er han tilbake.
IMPONERTE ALLE: Jonas Abrahamsen imponerte alle da han holdt klatretrøya til og med 11. etappe i årets Tour de France. Nå stiller han til start i Arctic Race of Norway.
MESTVINNENDE: Alexander Kristoff er den som har vunnet flest enkeltetapper i Arctic Race of Norway. I år kan det bli flere. Her er Kristoff i aksjon under årets Tour de France.