Hjelpeorganisasjoner i Gaza advarer: Nødhjelp saboteres av angrep

Israelske luftangrep mot områder i Gaza der hjelpeorganisasjoner arbeider, har tatt mange liv og gjør det stadig vanskeligere å dele ut livsviktig nødhjelp.

Slik så det ut da CAREs team i Gaza besøkte Khan Younis i slutten av juni.
Slik så det ut da CAREs team i Gaza besøkte Khan Younis i slutten av juni. Francis Hughes/CARE

Det advarer 20 hjelpeorganisasjoner om i et nytt «humanitært snapshot», signert av blant annet Flyktninghjelpen, Kirkens Nødhjelp og CARE.

– Det vi ser i Gaza er ikke bare at rommet for nødhjelp blir mindre – det eksisterer snart ikke noe «rom» i det hele tatt. Risikoen som våre kollegaer utsettes for på bakken i Gaza er uakseptabel, og i strid med folkeretten, som sier at hjelpearbeidere skal beskyttes, sier Hilde Sofie Pettersen, kommunikasjonssjef i CARE Norge.

Mellom 21. og 24. juli ble konvoier fra både UNICEF og UNRWA skutt på av israelske styrker, til tross for at lastebilene var tydelig merket med FN-logo. Siden oktober i fjor har til sammen 278 hjelpearbeidere blitt drept i Gaza, ifølge FN.

– Det er våre kollegaers tilstedeværelse på bakken som gjør det mulig for oss som humanitære organisasjoner å være til stede i Gaza. De fortsetter arbeidet, til tross for risikoen for at de selv mister livet. Det at vi fortsatt jobber i Gaza, må ikke forstås som en indikasjon på at tilgangen er god, sier Pettersen.

10 måneder inn i konflikten ber Israel stadig palestinere som oppholder seg i såkalte «trygge soner» om å flykte til nye områder. Sivile blir ikke gitt nok tid til å flykte, og har ingen trygge steder å dra til.

– I det siste har mange sivile dødd i angrep mot områder midt i Gaza. Dette er områdene de ble bedt om å dra til, når de flyktet fra Rafah. Stadige evakueringsordre påvirker også hjelperarbeidet, fordi også hjelpearbeiderne må flykte. Det forsinker nødhjelpsresponsen, sier Pettersen.

I perioden fra 22 – 27. juli har hele 200.000 palestinere vært nødt til å flykte, etter at Israel sendte ut nye evakueringsordre. Ifølge UNRWA har det blir gitt evakueringsordre for 86 % av Gaza, hvilket betyr at det forventes at Gazas 2,1 millioner innbyggere skal søke tilflukt på bare 14 % av Gazas landområder.

– Helsevesenet og infrastrukturen har brutt sammen. Når folk blir tvunget til å flykte på nytt og på nytt, og må bo sammen i overfylte flyktningleire og på skoler, betyr det en stadig mer kritisk situasjon. Sykdommer smitter raskt. Ifølge WHO står nå titusenvis av barn under fem år i fare for å bli smittet av polio, sier Pettersen, og legger til:

– En umiddelbar og varig våpenhvile er helt avgjørende for at færrest mulig liv går tapt på Gazastripen nå.

Hilde Sofie Pettersen, kommunikasjonssjef i CARE Norge.

Om CARE Norge