Kempower og Nordkraft sikrer lading av elbiler

Hurtigladeselskapet Kempower tar med 16 flyttbare elbilladere til Arctic Race of Norway. Disse skal sikre ladekapasiteten for de 130 elbilene som brukes under sykkelrittet.

HURTIGLADING: Hurtigladeselskapet Kempower og kraftselskapet Nordkraft sørger for at 130 elbiler kan lades hver dag under Arctic Race of Norway. Arctic Race of Norway

Ekstraordinært tiltak

Arctic Race of Norway er sertifisert som miljøfyrtårn, og som del av bærekraftsarbeidet er alle følgebilene til sykkelrittet elektriske. Selv om Norge er langt fremme når det gjelder elektrifisering av bilparken, er utbyggingen av ladeinfrastruktur i Nord-Norge fortsatt variabel, og når 130 elbiler skal lades hver dag for å være klare til neste etappe, må det ekstraordinære tiltak til.

Kempower designer og produserer pålitelige og brukervennlige hurtigladeløsninger for elbiler, og gjennom samarbeidet mellom Arctic Race of Norways partnere og regionale kraftselskap vil 16 Kempower flyttbare ladere være tilgjengelige for rittets biler.

Kraftselskapet Nordkraft sørger for at infrastrukturen er på plass slik at de mobile ladeløsningene fra Kempower kan kobles på strømnettet.

650 ladeøkter

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway understreker viktigheten av gode ladeløsninger når rittet skal gjennomføres med elbiler.

- Vi er glade for å fortsette samarbeidet med Kempower som offisiell leverandør av ladeløsninger. De har vist at de er en pålitelig partner i de tre foregående utgavene av Arctic Race of Norway. Kempower-teamet vil rulle ut midlertidig ladeinfrastruktur langs løypa for å sørge for at løpet går problemfritt for deltakerne og alle som bidrar rundt sykkelrittet, sier Dybdal.

Kommunikasjonsdirektør Paula Savonen i Kempower mener at den nye avtalen er et naturlig skritt for å styrke samarbeidet om et utslippsfritt arrangement ytterligere.

- Med dette samarbeidet kan vi vise at det er mulig å redusere utslipp fra større arrangementer, selv i områder med spredt bosetting og variabel permanent ladeinfrastruktur, sier Savonen.

I forbindelse med rittet lades elbiler døgnet rundt under ulike forhold og på ulike steder. Savonen mener størrelsen på Arctic Race of Norway og kompleksiteten i arrangementet, bidrar til å sette Kempower på prøve. Under rittet i 2023 ladet Kempower mer enn 16 MWh, utførte over 650 ladeøkter, og ladeteamet reiste mer enn 1 000 km.

- Nord-Norge krever godt teamarbeid, utholdenhet og problemløsningsevner fra ladeteamet, og tilbyr samtidig en flott læringsopplevelse for våre medarbeidere, ettersom vi administrerer ladingen av over 100 elbiler underveis, sier Savonen.

Om Kempower

Kempower designer og produserer pålitelige og brukervennlige hurtigladeløsninger for elektriske kjøretøy. Kempowers visjon er å skape verdens mest ønskede ladeløsninger for elbiler for alle, overalt. Produktutviklingen og produksjonen er basert i Finland og i USA, og de fleste materialene og komponentene er hentet lokalt. Kempower fokuserer på alle områder innen e-mobilitet, fra elbiler, lastebiler og busser til maskiner og maritimt materiell. Det modulære og skalerbare ladesystemet og programvaren i verdensklasse er designet av elbilsjåfører for elbilsjåfører, noe som muliggjør den beste brukeropplevelsen for våre kunder over hele verden. Kempower er notert på Nasdaq Helsinki-børsen i Finland.

SYKKELFEST: Arctic Race of Norway er et profesjonelt sykkelritt som arrangeres hvert år med utgangspunkt i Nord-Norge. TV-bildene av nordnoirsk natur og folkeliv sendes i 190 land.
DAGLIG LEDER: Knut-Eirik Dybdal er daglig leder for Arctic Race of Norway.