Worldview International Foundation

Kim N. Gabrielli blir ny CEO i Worldview International Foundation (WIF)

Elefant i Mangrover,  Foto: Aishem
Elefant i Mangrover, Foto: Aishem

Han skal lede videreutvikling av stiftelsen som allerede er blant verdens største og ledende aktører innen planting av mangroveskog – et av de mest effektive virkemidlene for å redusere innhold av klimagasser i atmosfæren.

Kim kommer fra stillingen som administrerende direktør for UN Global Compact Norge. Nå går han internasjonalt med ansvar for en organisasjon som blir helt avgjørende for å løse klima- og naturkrisen.

• Å stå i spissen for en av verdens ledende organisasjoner for planting av mangrover, er et stort ansvar og en spennende lederoppgave. Sammen med dyktige kollegaer, myndigheter og næringslivet gleder jeg meg til å bygge videre og utvide Worldview sitt arbeid til nye land. Min drivkraft er å bekjempe klimaendringer, bevare natur og beskytte lokalsamfunn mot storm og flom. Å plante mangrover bidrar til alle tre tingene samtidig, sier Kim N. Gabrielli, ny CEO i WIF

Så langt har WIF plantet 100 millioner mangrovetrær. Disse vil over 25 år fange like mye CO2 som Norges årlige utslipp. WIFs mål er å utvide virksomheten til andre land, og plante 1 milliard trær de kommende 10 årene. WIF ble stiftet av tidligere NRK-journalist og partileder av Venstre Arne Fjørtoft i 1979. Stiftelsens mangroveprosjekter er i dag verdensledende, ifølge det uavhengige verifiseringsbyrået Verra.

Styreleder i WIF, Svein Tveitdal, sier han tror stiftelsen kan bli blant de viktigste aktørene i det internasjonale arbeidet med å redusere klimagasser i atmosfæren

• Kloden har allerede passert målet i Parisavtalen om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader. For å begrense videre oppvarming vil reduksjon av klimagassinnholdet i atmosfæren gjennom naturbaserte løsninger bli mer og mer viktig. Næringsliv som ønsker å investere i det frivillige karbonmarkedet vil gjennom WIF få tilgang på kvoter med den høyeste kvaliteten tilgjengelig i dette markedet i dag, sier styreleder Tveitdal.
  • Vi utfordrer næringsledere til å kutte i egne utslipp. Men skal vi nå klimamålene må næringslivet også bidra til å fjerne CO2 fra atmosfæren. Mangroveskoger er en av naturens mest effektive løsninger for å fjerne utslipp fra lufta, sier Kim N. Gabrielli

Om mangrover
: Mangrover omtales med rette som mirakeltreet: Det binder over fire ganger så mye CO2 som landbaserte trær. Mangroveskogen er også et eget økosystem, som er avgjørende for bevaring av natur. Mangroveskog er fødestue for ¾ av alle tropiske fiskeslag og huser en rekke truede arter, som elefanter og tigre. I tillegg holder de store mangroverøttene jorda på plass og virker som en beskyttende mur mot tsunamier og flom som truer landsbyer. Verden står overfor en global klimakrise som vil endre leveområder for millioner av mennesker. Det mest avgjørende er å redusere utslipp fra eksisterende og fremtidig utslipp. Men reduksjon av CO2 i atmosfæren vil bli helt avgjørende for å møte klimautfordringene.

For mer informasjon og kommentarer ta kontakt med Kim N. Gabrielli på +47 416 79 296

Elefant i Mangrover,  Foto: Aishem
Elefant i Mangrover, Foto: Aishem
Last ned bilde
Kim N. Gabrielli blir ny CEO i Worldview International Foundation (WIF). Foto: Silje Schei Tveitdal
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Worldview International Foundation

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Worldview International Foundation på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Worldview International Foundation