Greenpeace Norge

Skal forske på livet i dyphavet: – Vi må vite mer om hva vi risikerer å miste

Bergen, 26. juli: Norge har åpnet for gruvedrift på havbunnen i Arktis, til tross for ekspertenes advarsler om faren for uopprettelige konsekvenser på dyphavet vi så vidt har begynt å kartlegge. Derfor legger forskere og fagfolk fra Greenpeace nå ut på en vitenskapelig ekspedisjon, til området som kan rammes av den destruktive industrien.

Greenpeace setter snart seil for en arktisk ekspedisjon for å forske på truede arter i havområdene norske myndigheter har åpnet for gruvedrift. På bildet: Greenpeace projiserte lysbilder med teksten «Stopp gruvedrift på havbunnen» på en fjellvegg i Lysefjorden. © Daniel Müller / Greenpeace

– For første gang i historien planlegger gruveselskaper å rasere havbunnen i jakten på mineraler. De vil starte gruvedrift i et område med sjeldne økosystemer og dyreliv som ikke eksisterer noe annet sted på planeten. Vi gjør alt vi kan for å stoppe denne katastrofale industrien før den starter, sier Haldis Helle (26), fagrådgiver i Greenpeace Norge.

Den unge miljøaktivisten er spent før sin første store ekspedisjon med Greenpeace. Sammen med en liten gruppe forskere og haveksperter, forbereder hun seg nå på sommerens store oppdagelsesreise. Skipet Witness setter seil fra Bergen 29. juli, ut i det arktiske havgapet.

Truede hvaler lever i området

Målet med ekspedisjonen er å undersøke det marine livet i dyphavet. I området norske myndigheter nå har åpnet for gruvedrift, lever blant annet utrydningstruede hvaler og delfiner som både jakter og yngler langs de dramatiske fjellkjedene på havbunnen.

– Disse pattedyrene er sensitive for støy og industriell aktivitet. Vi skal hente inn kunnskap om artene som lever i området og håper at våre vitenskapelige data kan utfylle annen pågående forskning på feltet. Vi må vite mer om hva vi risikerer å miste, sier Kirsten Young, biolog og forskningsleder fra Greenpeace Research Laboratories ved University of Exeter.

– Vi risikerer å utrydde arter som ikke er oppdaget

Norges planer om gruvedrift på havbunnen har møtt sterk internasjonal motbør. Over 800 forskere og eksperter advarer om at industrien kan gjøre uopprettelig skade på havbunnen og livet i dyphavet. De ber innstendig om en pause i gruvedriftprosessen, inntil vi vet mer om konsekvensene for natur, miljø og klima.

– Det er absurd at regjeringen ignorerer advarsler fra Havforskningsinstituttet, Miljødirektoratet, FN-topper og hundrevis av eksperter internasjonalt. Å åpne for denne destruktive industrien truer et av jordas siste uberørte naturområder. Norge har mistet all troverdighet som en ansvarlig havnasjon, sier Helle.

Gruveselskapene vil rasere undersjøiske fjell som er dannet gjennom millioner av år. Her finnes unike økosystemer vi foreløpig har lite kunnskap om, ettersom kun fem prosent av havbunnen har blitt utforsket.

– Ved å tillate gruvedrift på havbunnen, risikerer vi å utrydde arter som ennå ikke er oppdaget, sier Helle.

Selskapene som vil starte opp gruvedriften, har forsøkt å grønnvaske industrien ved å påstå at vi må hente mineraler fra havbunnen for å gjennomføre det grønne skiftet. Ny forskning tyder imidlertid på at vi ikke trenger havbunnsmineraler og at slik gruvedrift vil ha enorme skader på miljøet. Derfor tar en rekke store selskaper, EU-parlamentet og 27 land nå avstand fra industrien.

Bilder

Lenker

Greenpeace er verdens største uavhengige miljøorganisasjon, med tilstedeværelse i 55 land verden rundt. Vi jobber for å beskytte verdens klima og miljø, og gjennom politisk påvirkningsarbeid, fredelige aksjoner og kreative konfrontasjoner arbeider vi for å avsløre globale miljøproblemer og utvikle nødvendige løsninger for en grønn og fredelig framtid.

Følg pressemeldinger fra Greenpeace Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Greenpeace Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Greenpeace Norge