Bekymret over færre søkere til barnehagelærerutdanningen

– Landet trenger flere, ikke færre, i dette viktige yrket. Derfor gjør de lave søkertallene meg bekymret, sier leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll. Han etterlyser grep fra regjeringen for å bedre bemanningen i barnehagene.

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet, mener arbeidssituasjonen til barnehagelærerne må bedres for at flere skal søke seg til yrket. Foto: Stig Marlon Weston/Utdanningsforbundet

Hovedtallene fra Samordna opptak som kom i dag, viser at trenden fra tidligere år ikke er snudd. De to siste årene har det årlig vært en nedgang i antallet tilbud om studieplasser på godt over 20 prosent.

– Rekrutteringen til utdanningen er avhengig både av hvilke ressurser man legger i selve studiet, og hvordan yrket framstår for søkerne. Regjeringen må sikre god kvalitet i utdanningen og også gjøre det som er nødvendig for at yrket skal bli mer attraktivt.

Derfor det viktig å justere bemanningsnormen og normen for antall barnehagelærere. Det vil være en satsing som vil bidra til å gjøre yrket attraktivt og at flere igjen vil søke seg til utdanningen, sier Røsvoll.

Trenger flere barnehagelærere

Røsvoll er svært urolig fordi det fra hele landet meldes om kommuner med et skrikende behov for barnehagelærere.

Mangel på folk gjør at flere ser seg nødt til å redusere tilbudet til barn og foreldre. Noen har redusert åpningstid og andre velger å slå sammen avdelinger for å få ansatt-kabalen til å gå opp.

Røsvoll mener at nøkkelen til å få flere søkere til barnehagelærerutdanningen er bedre arbeidsforhold, mulighet til faglig arbeid og flere ansatte på jobb i barnehagen.

– Det er ikke tvil om belastningene - både de fysiske og de emosjonelle - er store i barnehagene. Mange fortviler fordi det er barn du ikke får fulgt godt nok opp. Dette får også mulige søkere med seg, sier Røsvoll.

Bra at kommuner tar grep
Røsvoll ønsker å rose kommuner som nå ser et det må tas grep i barnehagene for å sikre rekruttering og et godt tilbud til de yngste innbyggerne. En kommune er Tønsberg, der et prosjekt med økt grunnbemanning videreføres.

– Selv med kutt i budsjettet, velger kommunepolitikerne å videreføre økt bemanning.  Det er fornuftig, mener Røsvoll.