Telenor Norge

Sykkelfesten har nådd Nordland

Del

(Bodø, 1. august 2024) Telenor investerer nærmere 23 millioner kroner i mobilnettet før sykkelrittet Arctic Race of Norway (ARN), som starter søndag 4. august. Dette er varige investeringer som i arrangørkommunene og innbyggerne har glede av også etter rittet. Rittet går i år i Nordland med start og målgang i Bodø.

Arctic Race of Norway er først og fremst et sykkelritt, men også en folkefest uten sidestykke. I år går rittet gjennom åtte kommuner i Nordland.
Arctic Race of Norway er først og fremst et sykkelritt, men også en folkefest uten sidestykke. I år går rittet gjennom åtte kommuner i Nordland. Rune Dahl

Telenor er godt i gang med å modernisere mobilnettet til 5G. I Nordland er noe av moderniseringen fremskyndet for å sikre optimale forhold for arrangører, media, sykkellagene og publikum langs løypetraseen.

– Mange av stedene har fått 5G allerede, og samtlige start- og målområder vil ha 5G før rittet starter, forteller dekningsdirektør Bjørn Amundsen. Han har kjørt hele løypa for å avdekke behovet for utbedringer, og føler seg trygg på gode mobilforhold.

– Dette er permanente investeringer som blir værende i regionene. Vi har modernisert med dobling av 4G-kapasitet, nye antenner, kabler og satt i gang 5G på svært mange basestasjoner langs løypa. Samlet investerer vi rundt 23 millioner kroner, forteller dekningsdirektøren. Han legger til at 4G-dekningen er oppgradert jevnlig de siste årene, og han er trygg på at det blir god dekning hele veien.

Viktig for Telenor og landsdelen

Amundsen understreker at Arctic Race of Norway (ARN) er en viktig del av Telenors nasjonale arbeid for å knytte landet sammen med et mobilnett i verdensklasse. Telenors sponsoravtale med ARN innebærer tung satsing på mobildekning for publikum, deltakere og presse.

– Gjennom ARN-avtalen skal Telenor sikre god mobildekning for publikum, arrangør og andre som har behov for et lynraskt mobilnett i forbindelse med rittet. Og med oppgradering til superraskt 5G enkelte steder, åpner det seg helt nye muligheter for privatkunder og bedriftsmarkedet, sier Amundsen.

Vi investerer årlige flere milliarder kroner mobil utbygging, og vi bygger mer kapasitet per basestasjon enn andre mobiloperatører i Norge. Vi har landets største mobilnett med 2000 flere basestasjoner enn nærmeste konkurrent. For oss er det viktig å sikre hele Norge god dekning uavhengig av hvor man bor. Med mer enn 8750 basestasjoner spredt utover vårt langstrakte land dekker vi 87 prosent av Norges totale landareal og hele 99,98 prosent av befolkningen, opplyser dekningsdirektøren.

Mer enn et sykkelritt

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway er glad for at sykkelrittet gjennom avtalen med Telenor kan leve opp til sin ambisjon om å være mer enn et sykkelritt.

– Vi jobber for at Arctic Race of Norway skal bidra til en positiv utvikling av lokalsamfunnene rittet beveger seg gjennom. Avtalen med Telenor sikrer varige forbedringer i viktig infrastruktur som innbyggere og lokalt næringsliv kan nyte godt av også etter at sykkelrittet er ferdig, sier Knut Eirik Dybdal.

Dekning betyr mye for vertskommunene

Kommunene står nærmest i kø for å være vertskap for sykkelrittet. Dette bygger lokal stolthet, men ikke minst varig gode mobilforhold. I år er det Bodø, Rognan, Beiarn, Fauske og Meløy som er vertskommuner for sykkelrittet.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen sier det betyr mye for kommunene å være vertskap.

– Kommunene ser at rittet gir varige investeringer i topp moderne telekommunikasjon. Det vil forenkle hverdagen for innbyggere og gi nye muligheter og økt konkurransekraft for industri og næringsliv. Et 5G-nett vil også være viktig for å kunne ta i bruk og øke graden av ny teknologi i driften i kommunen.

Fakta om Arctic Race of Norway

De fire etappene ·

Søndag 1 august: 1. etappe: Bodø – Rognan

Mandag 2. august: 2. etappe: Beiarn – Fauske

Tirsdag 6. august: 3. etappe: Tverlandet - Sulitjelma

Onsdag 7. august: 4. etappe: Glomfjord – Bodø

Ritter går gjennom følgende kommuner: Bodø, Fauske, Sørfold, Saltdal, Beiarn, Meløy og Gildeskål

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, telefon: 900 21 000, e-post: ba@telenor.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Rune Dahl
Last ned bilde
Telenor har forsterket mobildekning gjennom de fire etappene av Arcitc Race of Norway.
Telenor har forsterket mobildekning gjennom de fire etappene av Arcitc Race of Norway.
Per Anders Vold
Last ned bilde

Om Telenor Norge

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Telenor Norge

Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding

Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye