Begrenset levetid: 1 av 5 aner ikke hvor gammel varmtvannsberederen er

70 prosent av alle varmtvannsberederne som ble ødelagt i fjor røk på grunn av slitasje eller høy alder. - Det er ikke slik at berederne skal brukes til de sier takk for seg.

Mange har ikke peiling på hvor gammel varmtvannsberederen deres er. 70 prosent av alle berederne som ble ødelagt i fjor røk på grunn av slitasje eller høy alder. Foto: Frende Forsikring

Det sier risikoingeniør Jens Bertil Jensen i Frende Forsikring. Tall fra Finans Norge viser at det ble rapportert inn 4040 skadesaker med varmtvannsberedere i fjor. Aldri har det vært flere. Den desidert største årsaken til skadene var slitasje og/eller høy alder.

Spinndyre skader
- Når mer enn 70 prosent av skadene skyldes elde er det et stort forbedringspotensial her. Det er fortvilende og tidkrevende å få vannskade hjemme, og det ryker store summer til skader som kunne vært unngått. Mange har hauggamle beredere som egentlig bare er tikkende vannbomber, sier Jensen.

I fjor kostet vannskader knyttet til varmtvannsberedere 312 millioner kroner. 248 av disse millionskadene var slitasje- og alderskader.

- Når en varmtvannsbereder først lekker kan det gjøre store skader. Hvis du bor i leilighet blir det gjerne også et problem som forplanter seg nedover til naboene under deg, sier eksperten fra Frende.

Forstår at folk mister oversikten
I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring svarer 19 prosent at de ikke har peiling på hvor gammel berederen deres er.

- Jeg forstår at mange ikke har helt oversikt over hvor gammel berederen deres er. Berederne står gjerne på et sted vi ikke er så ofte og årene flyr. Plutselig har du mistet oversikten og så er det på tide å bytte uten at du aner det, sier Jensen.

Så lenge skal berederen vare
- Tidligere var det forventet at en bereder varte mellom 10 og 15 år. Slik er det ikke nødvendigvis lenger. Har du en som har passert 10 år, kan du godt begynne å vurdere et skifte. Når den passerer 15 kan du fort være litt på overtid. Det er også et poeng at nyere beredere i dag er langt mer energieffektive. Et bytte etter 10-15 år vil dermed spare deg for en del strøm også, sier han.

32 prosent av de 1001 spurte i undersøkelsen sier at de har en varmtvannsbereder som er mer enn ti år gammel.

Slik vet du hvor gammel din er
De færreste har notert seg hvor gammel berederen er, men heldigvis står det på tanken din.

- Så hvis du ikke har peiling er det ikke mye arbeid som trengs før du har svaret, sier Jens Bertil Jensen i Frende Forsikring.

- Varmtvannsberedere som ryker er dekket på husforsikringen. Her dekkes selve berederen med fratrekk for alder, og alle følgeskader etter skaden er inkludert. Men selv om mye er dekket av forsikringen din, betyr ikke at du skal lene deg tilbake og vente at forsikringsselskapet ditt tar regningen for en ny, sier Jensen.

- Det har aldri blitt meldt inn flere skader etter at gamle beredere ryker enn i fjor og hvis utviklingen fortsetter ender regningen dessverre opp hos deg og meg i form av dyrere forsikringer. Så her er alle tjent med å unngå skader, sier Jens Bertil Jensen i Frende Forsikring.

Gamle hus og leilighetsbygg har ofte dette problemet
Hvis du bor i et gammelt hus, en bygård eller leilighetskompleks som ikke har vært pusset opp på mange år kan det godt være at berederen din står i et skap eller et rom uten sluk.

- Da ville jeg definitivt gjort noen forebyggende tiltak. Det betyr ikke at du må grave opp og lage sluk, men du kan feste vannsensor på berederen din, slik at du får beskjed hvis den lekker.

- Eller du kan sette et kar under berederen med sensor i, slik at du både varsles og får fanget opp lekkasjevannet. Vi ser dessverre at en del får skader uten at det finnes sluk eller tidlig varsling, og da kan du bli nødt til å bytte fort store gulvareal når berederen først ryker, sier Jens Bertil Jensen.

Foto: Frende Forsikring

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring