Danske Bank Norge med solid andre kvartal

Del

Danske Bank legger i dag frem resultatet for årets første halvår. I Norge vokser banken mer enn markedet blant små og mellomstore bedrifter. I storkundesegmentet er aktiviteten høy, og en rekke nøkkelfunksjoner er nå fylt med kompetente nyansettelser.

Danske Banks hovedlokaler i Oslo ligger på Aker Brygge og har adressen Bryggetorget 4.
Danske Banks hovedlokaler i Oslo ligger på Aker Brygge og har adressen Bryggetorget 4.

Danske Bank-konsernet har fredag 19. juli lagt frem sitt regnskap for første halvår 2024. Det viser blant annet at bankens resultat etter skatt er på 11,5 milliarder danske kroner.

– Jeg er godt fornøyd med resultatet i andre kvartal. I Norge har vi hatt et sterkt første halvår, preget av både høy tilgang av nye kunder i bedrifts- og storkundesegmentet samt økt aktivitet blant eksisterende kunder. Det er gledelig å se at optimismen i store deler av næringslivet er tilbake. Det merkes også på fornøyde kunder og ansatte som rangerer banken høyt. At vi spisser oss enda mer mot bedrifts- og storkundesegmentet har en positiv effekt på rekruttering av rett kompetanse og vi ser at både eksiterende og potensielt nye kolleger oppfatter Danske Bank som et attraktivt sted å jobbe, sier Erlend Angelfoss, landssjef i Danske Bank Norge.

Oversikt over nøkkeltall for Danske Bank-konsernet for første halvår av 2024:

  • Totale inntekter på 28 milliarder danske kroner (opp 9,5% sammenlignet med første halvdel av 2023)
  • Driftskostnader på 12,8 milliarder danske kroner (opp 1,4% sammenlignet med første halvdel av 2023)
  • Nedskrivninger på utlån på -99 millioner danske kroner (-28 millioner danske kroner i første halvdel av 2023)
  • Resultat etter skatt på 11,5 milliarder danske kroner (opp 12,7% sammenlignet med første halvdel av 2023)
  • Avkasting på egenkapitalen på 13,1 prosent (mot 12,4 prosent i første halvdel av 2023)

Fortsetter å kapre markedsandeler

Overleveringen av personkundeporteføljen til Nordea går i henhold til plan.

– Jeg er veldig stolt av alle kollegene som jobber på spreng for å overlevere personkundeporteføljen til Nordea mot slutten av året. Vi er i rute og gjør det vi kan for å sikre en god overgang for kundene våre, sier Angelfoss.

I bedriftsmarkedssegmentet fortsetter Danske Bank å vokse mer enn markedet, takket være høy tilgang av nye kunder og økt aktivitet blant eksiterende kunder. Storkundesegmentet utmerker seg gjennom høy fart i obligasjonsmarkedet samt en rekke transaksjoner blant corporate- og institusjonelle kunder og solide handelsinntekter. Lønnsomheten i bedrifts- og storkundesegmentet er god, og Danske Bank Norge har i andre kvartal utlyst en rekke sentrale stillinger i denne delen av banken for å betjene økt etterspørsel fra kundene.

– Vi fortsetter å rendyrke oss som forretningsbanken for næringslivet. Når vi nå jakter nye kolleger, er det stas at vi får stor interesse fra mange dyktige kandidater som ønsker å bli en del av laget. En rekke globale stillinger i konsernet er nå besatt i Norge, og vi fortsetter med dette å bli enda mer relevante for den delen av norsk næringsliv som ønsker skreddersydde løsninger for å lykkes med sine internasjonale ambisjoner, sier Angelfoss.

I juni 2023 varslet Danske Bank at banken selger personkundevirksomheten i Norge. I februar godkjente Finanstilsynet salget, etter at Konkurransetilsynet ga grønt lys for dette allerede i desember i fjor.

Transaksjonen er forventet sluttført i løpet av fjerde kvartal 2024. 

For mer informasjon, les mer på konsernets nettsider her: Regnskaber (danskebank.com)

Danske Bank-konsernet rapporterer ikke lenger egne tall for den norske filialen.

Nøkkelord

Kontakter

Anna-Lena NordlingPressesjefDanske Bank

Anna-Lena har det overordnede ansvaret for ekstern kommunikasjonen og pressekontakt i Danske Bank i Norge, og har jobbet med kommunikasjon i over 15 år. Siden 2017 har hun holdt i intern og ekstern kommunikasjon i flere av Danske Banks forretningsenheter, og kommer sist fra et opphold i Norwegian, der hun hadde ansvar for bærekrafts- og finansiell kommunikasjon. Hun har også bakgrunn fra PR-byrå. Jobber du for pressen eller har generelle spørsmål om Danske Bank i Norge er hun riktig person å kontakte. Søker du en av bankens mange eksperter, setter hun deg i kontakt med riktig vedkommende så raskt som mulig.

Tel:45 48 12 61anna-lena.nordling@danskebank.no

Historien om Danske Banks virksomhet i Norge går tilbake til etableringen av Privatbanken i 1859. I dag er banken landets tredje største.

Våre rundt 1.100 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 25 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre.  

Ut over bankaktiviteter tilbyr vi kapitalforvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing.

Norge er et av Danske Banks kjernemarkeder.

Danske Bank er en nordisk universalbank med sterke regionale røtter og tette forbindelser til resten av verden. I mer enn 150 år har vi hjulpet mennesker og virksomheter i Norden med å innfri deres ambisjoner.

Vi ønsker å skape langsiktig verdi for alle de som stoler på oss – våre kunder, aksjonærer og de samfunn vi opererer i.

Vårt mål er å bli anerkjent som den mest betrodde finansielle partneren ved å gjøre det enkelt å ta viktige økonomiske beslutninger og enkelt å bruke banken.

Danske Bank har hovedkontor i København og er notert på Nasdaq Copenhagen.

Følg pressemeldinger fra Danske Bank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Danske Bank

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye