Resultater 2. kvartal 2024: Solid etterspørsel; rekordhøy operasjonell EBITA-margin

• Ordrer 8 435 millioner dollar, -3%; sammenlignbart1 0%
  • Inntekter 8 239 millioner dollar, +1%; sammenlignbart1 +4%
  • Driftsinntekter 1 376 millioner dollar; margin 16,7%
  • Operasjonell EBITA1 1 564 millioner dollar; margin1 19%
  • Resultat per aksje 0,59 dollar; +22%2
  • Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 1 067 millioner dollar; +40%
Björn Rosengren, Konsernsjef

«I løpet av andre kvartal var etterspørselen stabil og vi oppnådde en rekordhøy operasjonell EBITA-margin på 19 prosent. Jeg er sikker på at ABB vil fortsette å levere langsiktig aksjonærverdi i tråd med målene når Morten Wierød tar over som administrerende direktør neste måned.»

Björn Rosengren, Konsernsjef

Konsernsjefens sammendrag

Etter min mening var andre kvartal et ytterligere bevis på at de operasjonelle endringene fra introduksjonen av ABB Way i 2020 gjør ABB til et bærekraftig, velfungerende selskap. Vi oppnådde ny rekordhøy operasjonell EBITA-margin, sterk kontantstrøm og vi annonserte et litt større oppkjøp. Alt i alt er jeg fornøyd med resultatet.

På sammenlignbar basis holdt ordreinngangen seg på samme høye nivå som i fjor, støttet av sterk forbedring i de to forretningsområdene Electrification og Process Automation. Dette ble imidlertid oppveid av en svak utvikling hovedsakelig innen Machine Automation og E-mobilitet, samt en nedgang fra relativt utfordrende sammenligningstall i forretningsområdet Motion. Vi så vekst i kortsyklusordrer og dermed en snuoperasjon etter flere svake kvartaler. Innenfor de prosjekt- og systemrelaterte aktivitetene ser vi fortsatt sterk underliggende kundeaktivitet med en intakt og robust prosjektpipeline.

Inntektene nådde det høye nivået på 8,2 milliarder dollar, og vi klarte fortsatt å levere en positiv «book-to-bill» på 1,02. Med et første halvår i år med en «book-to-bill» på 1,08 og med det forventede generelle stabile markedsmiljøet, føler vi oss sikre på å nå en positiv «book-to-bill» for 2024. Den operasjonelle EBITA-marginen utgjorde 19,0 prosent, støttet av både høyere volum og positive priseffekter, og at også konsernomfattende poster bidro positivt til helhetsbildet.

Fri kontantstrøm på 918 millioner dollar var en forbedring fra fjoråret, og med en økning på 1,5 milliarder dollar i første halvår er vi i en god posisjon til å nå vår årlige ambisjon om å være minst på samme nivå som i fjor.

Å muliggjøre et lavkarbonsamfunn er kjernen i ABBs virksomhet, og vi er glade for å se at våre mål for scope 1, 2 og 3 for 2030 og 2050 ble godkjent av Science Based Target-initiativet (SBTi), i tråd med Parisavtalen . Vi er forpliktet til å redusere våre scope 1 og 2 utslipp med 80 prosent innen 2030 og med 100 prosent innen 2050. Med våre nye scope 3 mål om å redusere absolutte utslipp med 25 % fra 2022 baseline, vil vi øke vårt engasjement med våre partnere innen verdikjeden for reduserte karbonutslipp, samtidig som vi leverer produkter og løsninger til våre kunder for å sette dem i stand til å skalere opp bruken av fornybar energi, øke energieffektiviteten, elektrifisere prosesser og redusere utslipp.

Et eksempel på hvordan vi driver FoU mot energieffektive løsninger er den nylig lanserte OmniCore-kontrollplattformen, som lar roboter jobbe opptil 25 prosent raskere og forbruke opptil 20 prosent mindre energi, sammenlignet med forrige versjon. OmniCore muliggjør administrasjon av bevegelse, sensorer og applikasjonsutstyr i en unik, felles kontrollarkitektur – en plattform og et språk som integrerer hele vårt utvalg av ledende maskinvare og programvare.

Som en forlengelse av våre FoU-aktiviteter investerer vi i minoritetsandeler i nystartede teknologiselskaper, som senere kan bli fullt integrert i ABB-familien. I løpet av kvartalet har vi for eksempel investert i to oppstartsbedrifter innen ren miljøteknologi, Ndustrial og GridBeyond, som tilbyr KI-drevne løsninger for optimalisert energiforbruk i sanntid for raskere utfasing av fossilt brensel samt optimaliserte distribuerte energiressurser og industrielle belastninger.

Det var svært gledelig å se forretningsområdet Electrification annonsere et litt større oppkjøp. Når transaksjonen er fullført, vil Smart Buildings-divisjonen utvide sin portefølje med oppkjøpet av Siemens Wiring Accessories-virksomheten i Kina, som genererte mer enn 150 millioner dollar i inntekter i 2023. Oppkjøpet øker vår markedstilstedeværelse og kompletterer det regionale kundetilbudet med et komplett utvalg av sikker og pålitelig teknologi for smarte bygg.

Både jeg og Morten, som snart tar over rollen som konsernsjef i ABB, er svært glade for de interne ansettelsene av Giampiero Frisio som ny leder for forretningsområdet Electrification og Brandon Spencer som ny leder for forretningsområdet Motion. Begge er anerkjente ledere med sterke resultater fra ABB Way og har drevet lønnsom vekst i to av våre største divisjoner.

Jeg er veldig stolt over å ha vært en del av ABB. Fremfor alt føler jeg meg privilegert som har blitt kjent med alle menneskene som utgjør ABB – et veldig dyktig og engasjert team med lidenskap for næringslivet. Å utnytte ABB Way-forretningsmodellen har bidratt til å løfte våre økonomiske resultater mot et nivå som er best i klassen, og fullt ut integrere ABBs bærekraft som en del av vårt kjernekundetilbud, samt å drive vår egen virksomhet til å bli en del av en industriell løsning med lave karbondioksidutslipp. Når Morten tar over rollen som konsernsjef fra neste måned, vil han bidra med sin enorme erfaring med vår ledende teknologi og sin kundeforståelse fra sine mer enn 25 år i ABBs kommersielle frontlinje. Jeg er sikker på at han vil utfordre teamet til å videreutvikle ABB Way for lønnsom og bærekraftig vekst. Når jeg nå trekker meg fra ABB, ønsker jeg all fremtidig suksess for teamet.

Björn Rosengren

Konsernsjef

Utsikter

For tredje kvartal 2024 forventer vi at den sammenlignbare inntektsveksten vil være høyere enn andre kvartal, og en operasjonell EBITA-margin på cirka 18,5 prosent, eller noe lavere.

I løpet av hele året 2024 forventer vi en positiv «book-to-bill», en vekst på cirka 5 prosent i sammenlignbare inntekter, samt en operasjonell EBITA-margin på cirka 18 prosent.

1          For en avstemming av alternative resultatmål, se “supplemental reconciliations and definitions” i den vedlagte Q2 2024 Financial Information, i den engelske pressemeldingen.
2      EPS vekstrater beregnes ved å bruke uavrundede beløp.
3      Konstant valuta (ikke justert for porteføljeendringer).

Merk: Dette er en norsk oversettelse av ABBs engelske pressemelding datert 18. juli 2024, som kan leses i sin helhet, inkludert vedlegg, på abb.com/news. Dersom det oppstår tolkningsspørsmål, gjelder den engelske pressemeldingen.

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

Topsøe, ABB og Fluor inngår allianse for å utvikle standardisert konsept for SOEC elektrolysefabrikk19.6.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Den nye alliansen vil bygge Topsøes Solid Oxide Electrolysis Cells (SOEC) fabrikk i Virginia, USA basert på en standardisert tilnærming, forutsatt endelig investeringsbeslutning. Fabrikken vil levere toppmoderne elektrolysatorer for effektiv produksjon av grønt hydrogen. Grønt hydrogen og dets derivater, som grønn ammoniakk og eMethanol, kan brukes som e-drivstoff eller kjemikalier som er nøkkelen til å avkarbonisere energikrevende næringer og langdistansetransport.

ABB hjelper bedrifter med å kartlegge en vei til energi-besparelser med ny online-kalkulator8.5.2024 09:54:06 CEST | Pressemelding

I forkant av IEAs globale konferanse om energieffektivisering, ønsker ABB å vise beslutningstakere hvordan energieffektivisering kan bidra til å kutte utslipp og øke produktiviteten ABBs online kalkulator hjelper bedrifter med å estimere besparelsen ved å forbedre energieffektiviteten til lavspenningsmotorer i pumpe- og vifteapplikasjoner Kalkulatoren er en enklere versjon av ABBs mer omfattende energianalyse «Energy Efficiency Audit» og er basert på samme algoritme