Sjåfører engster seg mer enn før i feriebilen

Halvparten av bilførerne frykter motortrøbbel i løpet av bilferien, viser ny undersøkelse. Én av tre er engstelige for punktering.

Denne sommeren er flere sjåfører enn sommeren for to år siden nervøse for hva som kan skje med bilen under norgesferien. Det viser en ny undersøkelse If har fått utført. (Foto: If)

Det går frem av en spørreundersøkelse YouGov har gjennomført på oppdrag fra forsikringsselskapet If. 1019 voksne over hele landet har deltatt.

– Det er en økning fra 40 prosent til 49 prosent på to år av sjåfører som er redde for å få motortrøbbel under norgesferien. Jeg synes stigningen er overraskende, og har ingen god forklaring på hva den skyldes, sier pressesjef Sigmund Clementz i If.

Han peker på at tilgangen på veihjelp er god over hele landet. Om noe skulle skje med bilen, kommer en bergingsbil for å assistere.

Det har også vært en økning i bilførere som engster seg for punktering. Sommeren 2022 var andelen 24 prosent, i sommer er den 31 prosent.

Mangler reservehjul

– I dag er det faktisk slik at de færreste har reservehjul i bilen. Ofte er det ikke satt av plass fra produsenten. Punkterer bilen, er det derfor behov for veiassistanse. Dårlige veier med hull og dumper både her og der hjelper antakelig ikke på følelsen av at dekkene kan være utsatt, sier Ifs pressesjef.

Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper.

Slik svarte personene i den landsdekkende undersøkelsen på spørsmålet: Hvis vi ser bort fra kollisjon/ulykke, hva frykter du mest kan skje hvis du er på langtur eller norgesferie med bil? Du kan velge maks tre alternativer.

• Å få motortrøbbel under kjøring, slik at bilen stopper: 49%
  • At ett eller flere bildekk punkterer: 31%
  • At bilen ikke starter: 27%
  • Gå tom for drivstoff eller strøm langt fra bensinstasjon eller ladepunkt: 25%
  • Låse meg ute fra bilen: 12%
  • Kjøre meg fast: 9%
  • Annet: 2%
  • Vet ikke: 9%
  • Bruker ikke bil på langtur eller norgesferie: 13%

Låseangst i sør

Folk på Sørlandet peker seg klart ut fra andre landsdeler for å være redde for å låse seg ute fra bilen (19%) og kjøre seg fast (15%).

Engstelse for punktering tar oslofolk med ro (23%), mens folk i Trøndelag og Nord-Norge (34%) er mest nervøse for at dette kan skje.

Sigmund Clementz er pressesjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Spørsmålet 1019 voksne nordmenn fikk: Hvis vi ser bort fra kollisjon/ulykke, hva frykter du mest kan skje hvis du er på langtur eller norgesferie med bil? Du kan velge maks tre alternativer.