Fremtind Service

Ikke bli bompengesvindlet i sommer

Del

Sommeren er høysesong for bompengesvindel. Svindlere sender nå store mengder falske SMSer og eposter i håp om å lure norske bilister.

Sjekk SMSer og eposter en gang ekstra. Ikke bli bompengesvindlet i sommer.
Sjekk SMSer og eposter en gang ekstra. Ikke bli bompengesvindlet i sommer. Foto: Fremtind Service

Det store flertallet av norske bilister betaler bompenger. Det forøker nå svindlere å utnytte med falske SMSer og eposter hvor målet er å lure bilistene til å gi fra seg betalingsinformasjon.

Budskapet i meldingene er enkelt. Enten har du bompasseringer som må betales, eller så er det informasjon som må oppdateres. Begge deler virker sannsynlig, men måten det gjøres på avslører svindlerne.

Ikke persondata på avveie

SMSer og eposter sendes ut i store mengder til tilfeldige mottakere. Sjansen for å treffe noen som nettopp har passert en bomstasjon eller har en ubetalt bompengefaktura er naturligvis stor. Det kan derfor virke som om svindlerne kjenner til dine bompasseringer, men det er faktisk helt tilfeldig.

- Mange av oss har hørt om slike svindelmetoder hvor bankene har blitt misbrukt, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

– Når bankene har blitt så flinke til å informere kan de se ut til at svindlerne har sett seg ut en annen bransje hvor de kan lure folk, sier han.

- Problemet startet i fjor vår, og det siste året har det gått litt i bølger. Nå i sommer har antall henvendelser fra kunder som mottar slike meldinger økt kraftig sier Skovly.

Ikke la deg lure

AutoPASS-utstedere og bompengeselskap sender epost og SMS, men med noen enkle grep kan du unngå å bli lurt.

  • Aldri send informasjon om betalinger, kortnummer eller sensitiv personinformasjon på e-post
  • Skriv inn bedriftens nettadresse før du logger deg inn. Ikke følg lenker du ikke er helt sikker på at er ekte
  • Sjekk avsenderadressen. Ikke bare sjekk navnet som vises, men e-postadressen bak avsendernavnet
  • Spør deg selv. Hvorfor får jeg denne eposten? Stemmer dette? Hvis du er det minste usikker, ta kontakt med påstått avsender

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Ikke la deg lure i sommer, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Ikke la deg lure i sommer, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Last ned bilde
Svindlerne har blitt mer profesjonelle, men svindelforsøkene lar seg likevel enkelt avsløre.
Svindlerne har blitt mer profesjonelle, men svindelforsøkene lar seg likevel enkelt avsløre.
Last ned bilde

Lenker

Om Fremtind Service

Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,4 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2023 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 7 milliarder kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.

Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

Følg pressemeldinger fra Fremtind Service

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind Service på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind Service

Fremtind Service varsler kunder og hindrer bompengefelle20.3.2024 09:00:00 CET | Pressemelding

Fremtind Service, Norges største AutoPASS-utsteder, tar nå et viktig skritt for å forhindre bileieres bekymringer knyttet til bompengebetalinger ved eierskifter. «Selve AutoPASS-systemet i Norge er anerkjent som et av de meste effektive i verden. Likevel er det et klart smertepunkt at selgeren risikerer å måtte dekke kjøperens bom- og fergeutgifter hvis AutoPASS-avtalen ikke oppdateres ved eierskifte», sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service. Ifølge en nylig undersøkelse utført av Fremtind Service, har over ti prosent av norske bileiere opplevd å betale bompenger for en bil de har solgt. For å løse dette problemet, ofte kalt bompengefellen, varsler nå Fremtind Service alle personkunder med AutoPASS-abonnement så snart de får informasjon om eierskifter fra Motorvognregisteret. Dette varslet er betinget av at kontaktinformasjonen, inkludert mobilnummer og e-post, er oppdatert. Foreløpige tall fra Fremtind Service viser at omtrent halvparten av bileierne endrer AutoPASS

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye