Snart ett år siden kontingentøkningen på plastpose – hvordan har det gått?

Snart ett år har gått siden Handelens Miljøfond økte kontingenten på plastposer fra 1 til 2 kroner, som et tiltak for å redusere poseforbruket til Nordmenn fra 132 poser per nordmann i 2022 til 40 poser innen 2025. Siden økningen har REMA 1000 solgt 39 millioner mindre poser.

Leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge
Leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge Lasse Mørkhagen REMA 1000

- På tross av kundevekst i REMA 1000 gjennom 2023, reduserte vi forbruket av bæreposer med 24 millioner poser, som tilsvarer ca. 21 % reduksjon. I samme periode, økte salget av gjenbrukbare handlenett med 1000 %. Totalt utgjorde reduksjonen i bæreposesalg en plastbesparelse på over 500 tonn, forteller Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft.

I mai økte miljøkontingenten som REMA 1000, og rundt 80 andre kjeder og butikker betaler til Handelens Miljøfond, ytterligere. Det betyr at en plastpose nå koster 5,50 kroner. Dette var et grep fra Handelens Miljøfond for at vi skal komme ned til 40 poser per person innen år 2025. Dette er en felles målsetting i EU for å få ned den totale plastbruken. For Norge betyr det en total plastbesparelse på rundt 5 400 tonn i året.

39 millioner poser spart

Tallenes tale er klare og i løpet av snart ett år har REMA 1000s kunder redusert posebruken med 39 millioner poser på et år. Det tilsvarer 819 tonn plast og en utslippsreduksjon på 61 620 tonn CO2e.

Ifølge Handelens Miljøfond brukte nordmenn 575 millioner plastposer i 2023. Det vil si 104 plastposer per innbygger på ett år.

– Det er ingen tvil om at vi skal klare å få ned plastposebruken ytterligere. Dette skal vi klare sammen med våre kunder. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt å tenke bærekraft på handleturen, sier Våge før hun fortsetter:

– Vi har blant annet utviklet en plastposekalkulator på våre nettsider. Der kan man gå inn og se hvor mye man sparer både miljøet og lommeboka, ved å takke nei til plastposen. Her kan man også følge med på hvordan REMA 1000 ligger an til å nå målet om 40 nye poser per innbygger i 2025 basert på månedlig salg.

Leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge
REMA 1000 sine ulike handlenett