Markering av Verdensdagen for forebygging av drukning

Flyte inviterer til markering av FNs Verdensdag for forebygging av drukning. Arrangementet finner sted 25. juli kl.12.00 på Sørenga i Oslo.

Tid: 25. juli kl. 12.00
Sted: Utenfor DNT Friluftshuset på Sørenga i Oslo

I Norge mister i gjennomsnitt rundt 90 mennesker livet i drukningsulykker årlig ifølge Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er nesten like mange som mister livet i trafikken. De fleste av disse ulykkene skjer ved fall fra land, i fritidsbåt eller under bading. Flyte er en paraplyorganisasjon som samler alle som arbeider for å redusere antall drukningsulykker, og inviterer til markering av Verdensdagen for forebygging av drukning.

FNs generalforsamling vedtok i april 2021 at man skal markere en internasjonal dag for forebygging av drukning, den 25. juli hvert år. Ved å markere dagen ønsker FN å sette søkelys på hvordan vi kan forebygge drukning og redde menneskeliv. Alle deler av samfunnet, som styresmakter, FN-organisasjoner, sivilt samfunn, privat sektor, akademia og individuelle er invitert til å markere verdensdagen for å forebygge drukning. Vi trenger handling og tiltak på tvers av alle sektorer som kan være med på å forebygge.

Det vil foregå aktiviteter fra 10.00 til 14.00. Den offisielle markeringen skjer 12.00 på Sørenga ved DNT Friluftshuset.

Programmet:

• Minnemarkering over alle som mistet livet i drukning i 2023.
  • Innlegg ved statssekretær for fiskeri- og havministeren, Kristina Sigurdsdottir Hansen.
  • Appell ved Oslos ordfører, Anne Lindboe (H).
  • Innlegg fra Siv Jensen, politisk rådgiver i Flyte.
  • Livbøyekastekonkurranse.
  • Kurs i hjerte- og lungeredning.
  • Flere stands og aktiviteter

Redningskøyta, Oslo Brann og Redning og Oslo Havnepoliti vil også være tilstede.

Det vil bli anledning for en-til-en intervjuer. Dersom det er ønske om intervju med statssekretær eller Oslos ordfører bes dette meldes inn i forkant.

Om Flyte

Flyte er en paraplyorganisasjon som skal samle alle som jobber med drukningsforebygging i Norge. Organisasjonen har i dag 17 medlemsorganisasjoner som alle jobber med drukningsforebygging på ulike måter. Flyte skal være en aktiv og ledende pådriver i drukningsforebyggende arbeid. Flyte skal gjennomføre informasjonstiltak, kampanjer og opplæring innen drukningsforebygging - som et ledd i en samordnet innsats mot drukningsulykker.

Følg pressemeldinger fra Flyte

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Flyte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Flyte