Heimdall Power

Heimdall Power henter 260 millioner kroner for å akselerere global optimalisering av strømnett

Heimdall Power, et norsk teknologiselskap verdensledende innen optimalisering av strømnett, kunngjorde i dag en kapitalinnhenting på 260 millioner kroner i Serie B-finansiering. Runden ble ledet av det internasjonale energiselskapet Orlen, det nordiske cleantech-fondet NRP Zero og Steinsvik Family Office. Eksisterende aksjonærer Investinor, Eviny, Hafslund, Lyse og Sarsia Seed, deltok også i runden med til sammen 95 millioner NOK.

Nye og eksisterende eiere samlet på Heimdall Powers hovedkontor i Oslo.                                                                                          F.v. Mathias Steinsvik Hadley (Steinsvik Family Office), Jon Trygve Berg (Sarsia),  Kim Solesvik (Hafslund), Marek Garniewski, (Orlen VC), Jørgen Festervoll (CEO i Heimdall Power), Andreas Marø (NRP Zero), Patrick Sandahl (Investinor)
Nye og eksisterende eiere samlet på Heimdall Powers hovedkontor i Oslo. F.v. Mathias Steinsvik Hadley (Steinsvik Family Office), Jon Trygve Berg (Sarsia), Kim Solesvik (Hafslund), Marek Garniewski, (Orlen VC), Jørgen Festervoll (CEO i Heimdall Power), Andreas Marø (NRP Zero), Patrick Sandahl (Investinor) Foto: Jola McDonald

Oslo, Norge (16. juli 2024)
Heimdall Power ble grunnlagt i 2016 og leverer programvare og sensorer for overvåking av luftledninger. Teknologien gjør det mulig for nettselskaper å øke overføringskapasiteten i sine eksisterende høyspentnett med opptil 40 % i snitt, samtidig som sikkerheten og effektiviteten i driften forbedres. Dermed reduseres eller utsettes behovet for kostbare og tidkrevende infrastrukturoppgraderinger, samtidig som nettselskapene blir bedre rustet til å møte den stadig økende etterspørselen etter elektrisitet.

Heimdall Powers kuleformede sensorer, kalt Neuroner, samler inn sanntidsdata som lar selskapets avanserte programvare vurdere den faktiske overføringskapasiteten til strømledningene i sanntid. På denne måten kan nettselskapene utnytte den økte kapasiteten assosiert med Dynamic Line Ratings (DLR), og gå bort fra de tradisjonelle statiske eller sesongbaserte kapasitetsvurderingene som begrenser nettoperatørene fra å utnytte strømnettene på en dynamisk måte.

Neuronenes unike design og bemerkelsesverdige evne til å øke kapasiteten i eksisterende infrastruktur har gitt dem anerkjennelse som en "Magic Ball" av ledende globale mediehus som Wall Street Journal, Forbes og Yahoo. Sensorene kan installeres på få sekunder på strømførende ledninger gjennom et patentert autonomt dronesystem, noe som gir enestående skalerbarhet og effektivitet. Ved å kombinere dem med deres digitale søsken, den AI-drevne Virtual Neuron, er Heimdall Power de første til å tilby presis overvåking av luftledninger i systemomfattende skala.

"Vi har nådd mange viktige milepæler i Heimdall Power det siste året, men dette er den største hittil, og timingen er perfekt. Den amerikanske regjeringen kunngjorde nylig et mål om å oppgradere 100 000 miles med strømnett i løpet av de neste fem årene, og med denne finansieringsrunden i ryggen, vil vi gjøre vår del for å oppfylle den visjonen," sa Jørgen Festervoll, administrerende direktør i Heimdall Power. "Dette gir oss muskler til å vokse ytterligere internasjonalt, mens vi fortsetter å bygge vår organisasjon med de beste menneskene og bransjeekspertene i verden. Denne kapitalinnhentingen vil også tillate oss å gjøre ytterligere investeringer i vår teknologiske utvikling, og dermed ta skalerbarheten til neste nivå, mens vi styrker vår posisjon som verdensledende innen Grid-Enhancing Technologies," avsluttet Festervoll.

Heimdall Powers løsninger er allerede tatt i bruk av mer enn 40 nettselskaper i 17 land over hele Europa, Asia og USA. Selskapet fikk nylig oppmerksomhet fra den amerikanske regjeringen etter å ha lansert det største nettoptimaliseringsprosjektet i USA med Great River Energy i Minnesota, og ble deretter invitert til Det hvite hus i Washington D.C. for et toppmøte vedrørende nettmodernisering.

"Heimdall Power har bygget en unik posisjon som en muliggjører for den pågående energiomstillingen med raskt økende etterspørsel etter elektrisitet og køer av fornybar energi som venter på å bli koblet til. Som eier av et av Polens fire nettselskaper har vi observert de voksende utfordringene strømnettene rundt om i verden står overfor," sa Marek Garniewski, President of the Management Board i Orlen VC. "Heimdalls evne til å øke nettkapasiteten med 40 % er ikke bare imponerende, det er transformativt. Kombinert med den økende interessen fra myndighetene og nye mandater fra USA og Europa er vi glade for å være en del av denne investeringsmuligheten og ser frem til å støtte Heimdall Power i deres pågående internasjonale vekst."

Patrick Sandahl, investeringsdirektør i Investinor, delte også sin begeistring for selskapets fremtid:
"Som både investor og styremedlem har jeg vært vitne til Heimdall Powers fantastiske reise på nært hold. Deres teknologi har allerede begynt å endre energibransjen. Denne finansieringsrunden er et bevis på teamets visjon og gjennomføringsevne, og befester Heimdall Powers sentrale rolle i moderniseringen av strømnett globalt."

Om Heimdall Power
Heimdall Power er et norsk teknologiselskap som spesialiserer seg på optimalisering av strømnett, og gjør verdens nett smartere, mer kapable og bærekraftige. Selskapets teknologi er tatt i bruk av over 40 nettselskaper i 17 land, over hele Europa, Asia og i USA, hvor Heimdall Powers løsninger har bidratt med å  overføringskapasiteten for ledende selskaper som Swissgrid, Austrian Power Grid, TenneT og Great River Energy med opptil 40 % i gjennomsnitt. Heimdall Power designer og utvikler smarte programvareløsninger og industrielle sensorenheter for muliggjøre en rask, sikker og kostnadseffektiv energiomstilling over hele verden. Heimdall Power ble grunnlagt i 2016 med europeisk hovedkontor i Oslo, Norge og
amerikansk hovedkontor i Charlotte, North Carolina.

Om ORLEN Group
ORLEN Group er et integrert multi-utility energiselskap som er oppført i den prestisjetunge globale Fortune Global 500-listen. Det var det første selskapet i sin region som erklærte et mål om å oppnå total utslippsnøytralitet i 2050. Takket være nylige oppkjøp og fusjoner ble ORLEN et av de 150 største selskapene i verden. Selskapet opererer i 10 hjemmemarkeder: Polen, Tsjekkia, Tyskland, Litauen, Slovakia, Ungarn, Østerrike, Canada, Norge og Pakistan. Innen slutten av dette tiåret vil ORLEN investere over 320 milliarder PLN for å gjennomføre strategiske prosjekter, hvorav omtrent 40 % vil bli allokert til grønne investeringer, inkludert vindenergi til havs og på land, solenergi, biogass og biometan, biodrivstoff, elektromobilitet, grønn hydrogen og syntetiske drivstoff.

Om NRP Zero
NRP Zero er en Oslo-basert forvalter av industrielle cleantech-fond som investerer i senfase vekstselskaper som akselererer energiomstillingen og optimaliserer ressursutnyttelsen med en positiv innvirkning utover Norden. Gjennom aktiv samhandling med selskapenes ledelsesteam og interessenter, søker vi å forsterke langsiktige avkastninger samtidig som vi leverer positive og bærekraftige miljøresultater. Investeringsgruppen består av fem fagpersoner med lang erfaring fra aktivt eierskap i skjæringspunktet mellom industri, energi og finans.

Bilder

Heimdall Powers CEO, Jørgen Festervoll, med selskapets Neuron sensor